Tuulilasi

Saksalaisministerit sanasodassa EU:n päästötavoitteista



Saksalaisministerit sanasodassa EU:n päästötavoitteista

Saksan ulkoasiainministeri Sigmar Gabriel on kertonut Euroopan Komission presidentille Jean-Claude Junckerille olevansa vastaan autojen kiristyviä päästörajoja vuoteen 2025 mennessä. Gabriel varoittaa, että se johtaisi työllisyyden laskuun ja talouden taantumaan.
Kuvat All Over Press

Volkswagenin päästöskandaali Yhdysvalloissa 2015 sai EU:n miettimään omia päästörajoituksiaan. Nyt EU pohtii myös mahdollisia sakkorangaistuksia autonvalmistajille, jos päästörajat eivät toteudu.

Gabriel kirjoitti Junckerille kirjeen, missä hän sanoi autoteollisuuden olevan avainasia Saksalle sekä myös globaalisti merkittävä työpaikkojen ja kasvun tae.

”Juuri siksi on erittäin tärkeää, ettemme lamaannuta autoteollisuuden innovaatiovoimaa ylitiukalla EU-lainsäädännöllä”, Gabriel kirjoitti Reutersin mukaan.

”Kaikenlaiset sähköautokiintiöt sekä päästörajojen tiukentaminen enemmän kuin 20 % vuoteen 2025 mennessä tulee olemaan hyvin vaarallista.”

Saksan ympäristöministeri Barbara Hendricks kritisoi Gabrielin kirjelmää rajusti.

“Tuollainen kirje oli täysin väärä teko, lisäksi sitä ei oltu laadittu yhdessä maamme hallituksen kanssa”, Hendricks sanoi.

”Meidän on asetettava autojen päästöille todella kunnianhimoiset tavoitteet, että pystymme saavuttamaan EU:n päästötavoitteet, en ymmärrä, millä valtuuksilla Gabriel tuollaisen kirjeen kirjoitti. Meidän on sitouduttava selkeästi sähköautoiluun tulevaisuudessa ja se sisältää myös riittävän suuret kiintiöt sähköautoille.”

Julkaistu: 8.11.2017