Tuulilasi

Saksalaislehden sähköautovertailu – e-Golf murskasi Ioninq electricin

2


Saksalaislehden sähköautovertailu – e-Golf murskasi Ioninq electricin

Auto Motor und Sport vertaili tuoreessa numerossaan viimeisintä VW e-Golfia ja Hyundain Ioniq electriciä. Vaikka kyseessä olivat sähköautot, voitti Golf vertailun kirkkaasti.
Teksti Max Lange
Kuvat Kuvakaappaus / AMS

Ioniqiin verrattuna sähkö-Golf keräsi pisteitä tutuilla osa-alueillaan, eli fiksulla tilankäytöllä, paremmalla laatuvaikutelmalla, hyvällä ajettavuudella ja yleisesti vähäisillä heikkouksilla.

Myös sähköautopisteissä e-Golf keräsi Hyundaita enemmän pisteitä. Golfiin on ahdettu peräti 36 kWh akusto, joka nostaa auton käytettävissä olevan toimintamatkan Ioniqin yläpuolelle. Golf otti faceliftinsä myötä huiman loikan eteenpäin akun kapasiteetissa verrattuna ykkössukupolven e-Golfiin. Ioniqin akun kapasiteetti on vain 28 kWh.

AMS:n kulutuslenkillä Ioniq kulutti 12,6 kWh, e-Golf 12,8 kWh sähköä. Hyundai on kerännyt pisteitä yleisestikin ottaen kaikkien taloudellisimpana sähköautona, mitä markkinoilla tällä hetkellä on. Sähkö-Golf pääsee AMS:n kulutustestissä kuitenkin pidemmälle yhdellä latauksella kuin Hyundai. Golf kulkee 271 km, Hyundai puolestaan 243 km.

Sähköautolle nykypäivänä tärkeää on myös, kuinka nopeasti akku latautuu täyteen. Jotta e-Golfin lataustehoista saa eniten irti, on autoon erikseen ostettava CCS-latausmahdollisuus. Vastaava ominaisuus on vakiona Ioniqissa. 400 Voltin pikalaturissa e-Golfin akun latautumiseen täyteen meni 4,8 tuntia, Ioniq electricin 6,8 tuntia. Pisteet siis Golfille.

Vaikka Hyundai kirii testin lopussa huimasti paremmalla vakiovarustelullaan ja alemmalla hankintahinnalla, voittaa e-Golf AMS:n sähköautovertailun selkeästi 465 pisteellään. Ioniq electric keräsi 439 pistettä.

Lähde: AMS 14/17

Julkaistu: 27.7.2017