Apu

Sakot vai ei? – Vain 10 sekuntia, ja peltipoliisin kuva on tutkittu!


Poliisi lähetti viime vuonna 606 780 sakkoa ja huomautusta ylinopeutta ajaneille. Automaattivalvonnan ylinopeustapaus tutkitaan nopeimmillaan 10 sekunnissa.
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

Peltipoliisin kamera välähti viime vuonna Suomessa 1 125 195 kertaa, ja poliisi lähetti sakkoja ja huomautuksia 606 780 kappaletta.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen Helsingin Malmille tulee noin 3 000 kuvaa päivässä, tosin vaihtelu voi olla suurta. Malmilla tapausten kanssa työskentelee 27 toimisto- ja osastosihteeriä sekä 21 poliisia. He katsovat kuvista rekisterinumeron ja vertaavat sitä ajoneuvorekisteritietoihin. On muun muassa tarkistettava, vastaako rekisteri kuvassa näkyvää autoa. Sakon voi määrätä vain poliisi, ei sihteeri.

Nopeimmillaan tapaus on käsitelty kahdella tietokoneen enter-nappulan painalluksella. Siihen kuluu työntekijältä nopeimmillaan 10 sekunnista 1,5 minuuttiin.

Tosin vauhti ei ole tasaisen nopeaa tunnista toiseen:

– Ei me täällä robotteja olla. Korkea virheetön työn laatu pitää säilyttää, Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pastestein sanoo.

Uusia superpeltipoliiseja on asennettu Suomen teille tämän kesän aikana. Jatkossa Malmilla voidaan päästä yhdellä painalluksella, sillä uusien kameroiden myötä tietokoneohjelma tuo rekisteritiedot esiin automaattisesti työntekijän eteen.

Huomautuksia vähennettiin huomattavasti

Kun kamera välähti viime vuonna, puolet tapauksista kuitenkin poistettiin. Syitä on monia, kuten esimerkiksi sateen takia epäselvä kuva, josta rekisterinumeroa ei voi tunnistaa.

Yritysten ja ulkomaalaisten autot käsitellään erilaisen menettelyn kautta kuin tavalliset kuljettaja. Pasterstein kertoo, että esimerkiksi venäläisistä ja virolaisista kuljettajista puolet maksaa sakkonsa asiallisesti.

– Viime vuonna poistettiin huomautukseen oikeuttavia ylinopeuksia 176 139 kappaletta ja työaikaa keskitettiin vakavampiin tekomuotoihin, Pasterstein kertoo.

Huomautuksen raja on ylinopeutta 3-6 kilometriä tunnissa. Tästä on jo vähennetty 3 km/h tekninen vähennys.

Onko ohitustilanne lieventävä asianhaara?

– Ei, automaattivalvonnassa kaikille tulee sama seuraus samasta ylinopeudesta. Poliisin perinteisessä valvonnassa on paremmat mahdollisuudet harkita kokonaisuutta, Pasterstein sanoo.

– Poliisi voi lain mukaan määrätä sakon 1 km/h ylinopeudesta, kaikki ylinopeudet ovat kiellettyjä.

Pasterstein ei ota kantaa, millainen tilanne on ensi vuonna, kun tieliikennelaki on muuttunut.

Toistuvista ylinopeuksista saa toistaiseksi ajokieltoja. Vuoden päästä tilanne on muuttunut, ajokieltojen määrä tulee vähenemään merkittävästi. Poliisissa arvioidaan, että se vähentää liikenneturvallisuutta.

Jos ajat ylinopeutta, saat kuvan siitä kotiin

Uusien kameroiden tuottamat kuvat ovat entistä tarkempia. Jo nyt kuvista erottaa ylinopeutta ajaneen kasvot, turvavyöt ja puhelimen käytön. Jos vyö ei ole kiinni ja kännykkä on korvalla, tieliikennelain uudistuttua kesällä 2020 kuljettaja voi saada niistä rikkeistä liikennevirhemaksun.

– Vielä ei tiedetä, miten se täsmälleen vaikuttaa työn määrään Pasterstein sanoo.

Ensi kesäkuusta alkaen poliisin tulee toimittaa sakotettavalle myös valvontakameran ottama kuva todisteena ylinopeudesta. On vielä auki, lähetetäänkö se paperilla vai hakeeko asiakas sen nettilinkistä. Yksi vaihtoehto on, että kuljettajalle annetaan mahdollisuus mennä Poliisin asiakaspalveluun katsomaan kuvansa.

Peltipoliisin uusi malli.

3 300 kameravalvottua kilometriä

Tämän vuoden loppuun mennessä Suomessa on noin 180 kameraa. Muutaman vuoden kuluessa maahan saadaan 150 kameraa. Tolppia on nyt vajaa 1000.

Helsinkiin keskustan tuntumaan on tulossa 43 uutta kameraa.

Valvottuja teitä on Suomessa nyt 3 300, muutaman vuoden kuluttua 4000. Päällystetyn maatieverkon pituus on 50 000 kilometriä. Automaattivalvonnan vaikutus liikenneturvallisuuteen on rajattu.

Eivätkö nopeusnäyttötaulut riitä?

– Niiden vaikutus on hyvä, mutta tutkimusten mukaan vaikutus liudentuu nopeasti. Ne vähentävät ylinopeudella ajamista näyttötaulun kohdalla 0-12 kilometriä tunnissa. Pitkäaikaista vaikutusta ei ole havaittu, Pasterstein kertoo.

Peltipoliiseilla estetään vuodessa 30-40 liikennekuolemaa, 100 loukkaantumista sekä suuri määrä peltikolareita.

Eniten ylinopeutta ajetaan

1. Teillä, jossa rajoitus on 60 km/h.

2. Teillä, joissa rajoitus on 80 km/h.

3. 2-ajorataisella maantiellä.

4. Teillä, jossa on nopeusrajoitus on 100 km/h.

Eniten yli 10 kilometrin ylinopeutta ajetaan

1. Teillä, jossa rajoitus on 80 km/h.

2. Moottoritiellä, jossa rajoitus on 100 km/h.

3. 2-rataisella maantiellä.

4. Teillä, jossa rajoitus on 60 km/h.

Julkaistu: 14.8.2019