Apu

Sähköpotkulautoja suitsitaan: pohdinnassa promillerajat ja nopeusrajoitukset – iso osa käyttäjistä ei halua rajoituksia

Sähköpotkulautoja suitsitaan: pohdinnassa promillerajat ja nopeusrajoitukset – iso osa käyttäjistä ei halua rajoituksia
Sähköpotkulautojen onnettomuuksia yritetään ehkäistä monin tavoin. Poliisi pelkää ensimmäisen kuolonuhrin olevan vain ajan kysymys.
Julkaistu: 15.7.2021
Suomen poliisin tietoon ei ole tullut kuolonuhria vaatinutta sähköpotkulautaonnettomuutta, mutta sen todennäköisyys kasvaa, kun osapuolien määrä tieliikenteessä kasvaa, sanoo Helsingin poliisilaitoksen yli­komisario Jari Kaikko.
– Poliisin tietoon tulee harvoin yksittäisiä sähkölautaonnettomuuksia. Meille ilmoitetaan ne, joissa on vähintään kaksi osapuolta. Kansalaisten turvallisuutta heikentää se, että laudoilla ajellaan jalkakäytävillä. Vanhukset erityisesti pelkäävät sähköpotkulautojen törmäystä ja siitä seuraavaa kaatumista ja luiden murtumista, hän sanoo.
"Ajamisen promillerajan kysymystä olisi syytä tarkastella."
Helsingin poliisilaitoksen yli­komisario Jari Kaikko
Helsingin yliopistollisen sairaala HUSin mukaan kesäkuun alkuviikkoina Helsingin Meilahden päivystysosastolla hoidettiin 143 lautaonnettomuudessa loukkaantunutta.
– Onnettomuuksien keskeinen syy on päihtymys. Ajamisen promillerajan kysymystä olisi syytä tarkastella. Tätä selkeyttäisi, että sähköpotkulaudalla humalassa ajaminen tulisi laissa rangaistavaksi, ylikomisario Kaikko sanoo.

"Yhtiöt ymmärtävät vastuunsa"

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kutsui viime viikolla viranomaisia ja sähköpotkulautojen vuokrayhtiöt keskustelemaan turvallisuudesta. Kokouksen osallistujat pitivät humala-ajon riskien vähentämistä kiireisimpänä asiana. Ongelmat ovat samanlaisia muissakin kaupungeissa.
– Kaikki vuokrayhtiöt sitoutuivat alentamaan lautojen nopeutta viikonloppu­öisin ja tietyillä alueilla, jotka Helsingin kaupungin johto määrittelee. Toimen­piteet halutaan tehdä mahdollisimman nopeasti. Yhtiöt ymmärtävät vastuunsa, kertoo Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kertoo.
Sähköpotkulautayhtiö Voi aloitti heinäkuussa kokeilun, jolla se rajoittaa lautojensa nopeutta viikonloppuöisin Helsingin suurissa ravintolakeskittymissä.
– Voin kyselyn mukaan 66 prosenttia vastaajista myönsi, että saattaa valita jatkossa öiseen aikaan toisen toimijan, jolla rajoituksia ei ole, yhtiön Suomen-toimintojen johtaja Reetta Alastalo kertoo.
Sähköpotkulaudat aiheuttavat ongelmia useissa kaupungeissa. Erityinen ongelma on, että niillä ajetaan humalassa.
Kommentoi »