Tuulilasi

Sähköistyminen etenee - laittaako Volkswagen ikonisen Golfin hyllylle?

Sähköistyminen etenee - laittaako Volkswagen ikonisen Golfin hyllylle?
Volkswagenilla on tällä hetkellä tismalleen sama ongelma kuin Audilla, Mercedeksellä ja Minillä; se rakentaa parhaillaan täyssähköautoja, jotka ovat varteenotettavia kilpailijoita sen omille ydinmalliston kestosuosikeille.
Julkaistu: 4.5.2021
Audin e-tron GT kilpailee kiistatta samoista markkinoista RS6:n, A7:n ja A8:n kanssa. Minillä on taas Cooper S:stä niin bensiini- kuin täyssähköversiokin. Mercedeksen ykköstykki on S-sarja, mutta tuleeko EQS syrjäyttämään sen?
Volkswagenille tämä tarkoittaa sitä, että täyssähköinen ID.3 haastaa vakavasti todellisen ikonin, Golfin. Kysymys kuuluu, voivatko Golf ja ID.3 elää rauhanomaista rinnakkaiseloa? Nyt Volkswagen joutuu jakamaan investointeja molempien autojen tuotantoon.
”Näemme, että tulevaisuudessa Golf ja ID.3 tulevat jatkamaan elinkaartaan samaan aikaan. Golf on meille erittäin tärkeä. Se on ikoni, ikään kuin Volkswagenin alabrändi. Olemme todella ylpeitä siitä, että se jatkaa jo kahdeksatta sukupolvea. Vahvan brändinsä vuoksi on hyvin todennäköistä, että näemme Golfista vielä yhdeksännen sukupolven versionkin. Sillä on edelleen hyvin vahva asiakaspohja”, sanoo Volkswagenin myynnin ja markkinoinnin johtaja Klaus Zellmer.
Ei Golfin asema kuitenkaan ole sementtiin hakattu.
”Mutta jos me näemme, että sähköistymisen muutos entisestään kiihtyy, voimme joutua tekemään polttomoottoriautojen suhteen toisenlaisia ratkaisuja. Ehkä silloin voimme käyttää Golfin brändiä sähköautoissa? Tämä on kuitenkin vielä vuosien päässä”, Zellmer sanoo.
Golf siis säilyy vielä pitkään, mutta ehkä kymmenes sukupolvi tulee sulautumaan täyssähköiseen ID-perheeseen? Varmaa lienee, ettei Volkswagenilla ole varaa heittää hukkaan Golfin 50 vuoden perintöä. Se on kuitenkin asia, minkä kanssa vaikkapa Tesla ei voi kilpailla.
”Tarkoitus on, että vuonna 2030 noin 70 % tuotannostamme koostuisi sähköisistä voimalinjoista. Meidän on kuitenkin odotettava, mitä asiakkaamme haluavat. Emme tiedä, kehittyykö kehitys nopeammin vai hitaammin. Asiakas on kuningas. Me reagoimme sen mukaan, mitä he haluavat.”
1 kommentti