Tuulilasi

Sähköautotekniikka rantautumassa kuorma-autoihin hitaasti – vasta viiden vuoden päästä



Sähköautotekniikka rantautumassa kuorma-autoihin hitaasti – vasta viiden vuoden päästä

Mercedes-Benz on esitellyt sähkökäyttöisen kuorma-auton prototyypin, joka on tarkoitettu kaupunkien jakeluliikenteeseen.
Teksti Max Lange
Kuvat Daimler

Mercedesin sähkökuorma-auto on kuitenkin tulossa kaupalliseen myyntiin vasta ensi vuosikymmenen alussa, koska sähkötekniikka ei vielä ole tarpeeksi kypsää haastavaan raskaan kaluston liikenteeseen. Urban eTruck -prototyyppi kykenee liikkumaan yhdellä latauksella noin 200 km.

Myös kuorma-autovalmistajien on kehitettävä päästöttömiä vaihtoehtoja kaupunkien keskustojen jakeluliikenteeseen. Erityisen hankalaa on saada sähkökäyttöisiä kuorma-autoja toimimaan  pidempiä jaksoja, kun ne ovat lastattu täyteen erilaista tavaraa, kertoo Automotive News Europe.

Kuitenkin nykypäivänä sähköautotekniikan hinta on tullut alas, suorituskyky on parantunut huimasti ja latausajat on lyhentyneet tuntuvasti. Tämä kaikki edesauttaa siihen, että myös sähkökäyttöiset kuorma-autot yleistyisivät tiestöillämme, kertoo Daimlerin kuorma-autopuolen johtaja Wolfgang Bernhard.

Median kiinnostus sähkökäyttöisiä kuorma-autoja kohtaan on myös noussut Teslan kuorma-autojulkistuksen myötä. Saman julkistuksen mukaan Tesla aikoo valmistaa myös oman autonomisen linja-auton.

Kuorma-autojen markkinoilla hyvien varusteiden ja näyttävän muotoilun sijaan arvostetaan enemmän halpoja käyttökuluja ja luotettavuutta. Nämä ovat Teslalle täysin uusia haasteita, joista taas Daimlerin kuorma-autopuolella on olemassa jo pitkä kokemus.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 27.7.2016