Tuulilasi

Sähköautojen myyntiosuus kasvaa koko ajan – tästä syystä niitä ei kuitenkaan haluta myydä ”liikaa”

Sähköautojen myyntiosuus kasvaa koko ajan – tästä syystä niitä ei kuitenkaan haluta myydä ”liikaa”
Koronavirus on laittanut maailman sekaisin, mutta Euroopassa se ei ole vaikuttanut sähköautojen menekkiin. Vaikka automyynti on romahtanut, sähköautot ja hybridit ovat käyneet kaupaksi selkeästi paremmin kuin polttomoottoriautot.

Osasyy tähän on EU-valtioiden tukipolitiikka sähköautojen ostajille. Toinen vaikuttava tekijä on se, että jokainen autonvalmistaja puristaa tällä hetkellä sähköisiä malleja ulos tuotantoputkistaan yhä kiihtyvällä tahdilla täyttääkseen EU:n päästönormit.

Sähköautojen hinnat tulevat koko ajan alaspäin, etenkin maissa, missä valtion tuki on suurin ostajille. Kun polttomoottoriautojen kysyntä Euroopassa on selvästi laskenut, on sähköautojen ja hybridien kysyntä pysynyt ennallaan tai jopa hiukan kasvanut. Esimerkiksi Yhdysvalloissa näin ei ole käynyt talouden ja poliittisen sekasorron ansiosta.

Vaikka maalis- ja huhtikuu olivat autokaupalle katastrofi, sähköautojen ja hybridien markkinaosuus kasvoi selkeästi vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Saksassa niiden myyntiosuus nousi vuoden takaisesta 3,4 prosentista 8,4 prosenttiin. Samaan aikaan autojen kokonaismyynti laski 35 %. Ranskassa nousu oli 2,5 prosentista 9,5 prosenttiin ja Ruotsissa 10 prosentista peräti 25 prosenttiin.

Saksan Augsburgista kotoisin oleva Frank Schendel hankki korona-aikana perheeseen sähköauton. Hän oli aiemmin vuokrannut lomallaan Teslan, mutta ostopäätös kohdistui Hyundai Konan sähköversioon.

”Poikani suorittaa juuri ajokorttitutkintoa. Tesla oli liian kallis ja liian nopea, mutta onneksi löysimme Hyundai Konan. Se on hiljainen, riittävän nopea ja hauska ajaa. Teknologiset uudistukset miellyttävät myös. Ajamme sillä kaikkialle, 500 kilometrin toimintamatka riittää mainiosti”, Schendel kertoo uutistoimisto AP:lle.

Uuden auton oston jälkeen hän ei ole ajanut kertaakaan tallissaan olevalla Mercedeksen E-sarjan farkullaan.

Saksassa alle 40 000 euron sähköautotuki on liki 9000 euroa, siitä kolmannes menee tosin autonvalmistajalle. Silti kuluttajallekin jää muhkea kannustin.

Täyssähköautoista Saksassa saa esimerkiksi Seat Miin, Renault Twingon tai Skoda Citigoe IV:n jo alle 20 000 eurolla, Volkswagenin ID.3 tulee markkinoille loppuvuoden aikana alle 30 000 euron hintalapulla.

”Sähköisten mallien kysyntä kasvaa jatkuvasti kovaa vauhtia. Myyntikehitys on edennyt jopa paremmin, mitä odotimme”, sanoo saksalainen autokauppias Jürgen Sangl.

Euroopan liikenne- ja ympäristökeskuksen mukaan sähköautojen myynnin pitää nousta 12 prosenttiin, että autonvalmistaja pystyy täyttämään EU:n päästönormit, eikä joudu maksamaan sakkoja. Monet autonvalmistajat ovatkin laskeneet tarkkaan, kuinka monta sähköautoa on myytävä ja paljonko niitä kannattaa valmistaa. Fakta kun on, että sähköautojen myyntikate on edelleen selkeästi heikompi kuin esimerkiksi polttomoottorilla toimivan SUV:n.

Julkaistu: 20.7.2020
3 kommenttia