Autot ja liikenne
Tuulilasi

Sähköautojen julkinen latausinfra saa Suomessa miljoonatuet – 800 uutta latauspistettä

Sähköautojen julkinen latausinfra saa Suomessa miljoonatuet – 800 uutta latauspistettä

Työ- ja elinkeinoministeriö on myöntänyt 4,8 miljoonan euron tukipaketin sähköautoilun julkisen latausinfrastruktuurin kehittämiseen.
Teksti Niko Rinta, Max Lange
Kuvat Liikennevirta Oy
Mainos

Niko Rinta: Mitä nämä julkiset lisäinvestoinnit nyt tarkoittavat sähköautoilun kehittymiselle Suomessa?

Max Lange: TEM:n hankkeen tavoitteena on rakentaa kattava sähköautojen latausverkosto Suomeen. Tämä siis tarkoittaisi, että Suomessa sähköautoilla ajaville liikkuminen etenkin pidempiä matkoja helpottuisi huomattavasti nykyisestä. Aiempaa kattavampi latausverkosto puolestaan houkuttelee sähköautojen ostoon uusia ihmisiä, jotka ovat saattaneet pelätä sähköautojen toimintamatkan riittävyyttä.

Niko Rinta: Paljonko näitä uusia tolppia nyt sitten rakennettaisiin konkreettisesti?

Max Lange: Hankkeen suunnitelmassa on alustavasti ilmoitettu vähintään 800 uudesta latausjärjestelmästä, joista ainakin 200 olisi teholtaan pikalatausasemia. Suomessa on Sähköinen liikenne.fi -palvelun tietokannan perusteellä tällä hetkellä noin reilut 200 julkista sähköauton latauspistettä. Kasvu nykyisestä olisi siis tuntuva.

Niko Rinta: Mitä eroa on pikalatausasemalla ja tavallisella sähköauton latausasemalla?

Max Lange: Pikalatauspisteellä tarkoitetaan tasavirtalatauspistettä, joka on teholtaan yli 22kW. Normaalilla julkisella latauspisteellä tarkoitetaan vaihtovirtalatauspistettä, joka on teholtaan vähintään 11 kW. Pikalatauksella sähköauton akku latautuu huomattavasti nopeammin kuin normaalilla latauksella. On varsin erikoista, että sähköautojen lataustehon kehittyessä huimaa tahtia rakennettaisiin vielä paljon hitaita latauspisteitä ­­– tässä tapauksessa 600 hidasta ja 200 nopeaa latauspistettä. Infran olisi syytä kehittyä samaa tahtia sähköautojen kanssa. Nopean ja hitaan latauksen ero latausajoissa voidaan laskea jopa useissa tunneissa.

Niko Rinta: Kuka sitten nämä uudet sähköautojen latausasemat rakennuttaa? Voidaanko nopeiden ja hitaiden latausasemien määrään vielä vaikuttaa?

Max Lange: Valtion lataustuen koordinoinnin hoitaa Eera Oy, jolta ulkopuoliset yritykset voivat anoa lataustukea. Varsinaisen latausaseman rakentaisi siis yksityinen yritys, joka on saanut tukea latausaseman rakentamiseen työ- ja elinkeinoministeriöltä. On hyvä huomata, että tuki on rajattu vain julkisille latauspisteille, ei esimerkiksi kotilatausasemiin. Puolet tukibudjetista on ensisijaistettu pikalatausjärjestelmille, joita toivotaan lisää erityisesti päätieverkolle. Jos rakennuttaja haluaa rakentaa EU-direktiiviä edistyneemmän latausaseman, on se myös mahdollista.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 31.1.2017