Tuulilasi

Sähköautoilijan elämää: Syrjähyppy Volkkarin rattiin

Sähköautoilijan elämää: Syrjähyppy Volkkarin rattiin

Vaihtelu virkistää joten vaihdoin Nissan Leafin hetkeksi Volkswagenin e-Up-malliin.
Teksti Niko Rinta
Kuvat Niko Rinta, Vesa Eskola
Mainos

Kyseessä on Up-malliston uusi sähköversio, joka poikkeaa bensiinikäyttöisestä Upista vain tekniikaltaan.

E-Upin kuljettajan paikalla on helppo olla, ja toiminnot ovat kätevästi käytettävissä. Ajotietokoneen näyttö on sijoitettu kojelaudan keskelle, ilmastoinnin säätimien ja radion yläpuolelle ikään kuin se olisi jälkiasenteinen. Kätevä ratkaisu, mutta näyttää kuin kojelautaan olisi tökätty mikä tahansa navigaattori.

Hyvän ajoasennon löytäminen on haastavaa, koska Leafin tapaan ajossa olevan e-Upin ratissa ei ole etäisyyden säätöä, vain korkeutta voi muuttaa.

Ajoltaan e-Up, kuten tavis-Upkin, on pikkuautoksi jopa yllättävän mukava. Jos käyttää normaali-ajoasetusta, ei oikeastaan edes huomaa olevansa sähköautossa. Tästä viestivät lähinnä ajomatkan rajallisuus, moottorimelun puuttuminen ja jarrutuksen tietty yliherkkyys.

Auton ajettavuus muuttuu ekoasetusten myötä. Jos valittuna on Eco+ ja jarrutusenergian tehostettu talteenotto, hidastuu nopeus jopa liian tehokkaasti. Leafissa vastaavat ajoasetukset eivät ainakaan tunnu vaikuttavan vauhtiin yhtä rajusti.

Tiloiltaan e-Up on peruspikkuauto, ja kaupunkiautoksi mitä mainioin. Neljä ovea lisäävät mukavuutta, mutta isomman Leafin tiloja kaipaa vaikkapa aikuisten vallatessa takapenkin.

Saan myöhemmin syksyllä ajoon e-NV200 Combin. Nissanin sähköautouutuutta markkinoidaan täydellisenä sähköpakettiautona, joka sopeutuu myös vapaa-ajankäyttöön. Combista löytyy paikat viidelle henkilölle, ja tilankäyttö lienee lähikilpailijoita monipuolisempaa.

Pienelle ja ajettavuudeltaan varsin onnistuneelle sähköautolle on paikkansa esimerkiksi talouden kakkosautona, mutta e-Upin reilu 28 000 euron hinta on selvä este auton hankinnalle. Autoverotus tuhoaa toistaiseksi Suomalaisen yksityisautoilijan sähköautounelmat.

Sähköautoilijan elämää -blogissa seurataan Nissan Leafin sopeutumista perhe-elämään, suomalaisen perusautoilijan tarpeisiin ja Suomen olosuhteisiin eri vuodenaikoina. Lisätietoja Leafista löydät Tuulilasi.fi:n mallisivulta sekä Nissanin omilta nettisivuilta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 13.10.2014