Tuulilasi

Sähköautoilijan elämää: Oma tolppa vai tavallinen töpseli?

Sähköautoilijan elämää: Oma tolppa vai tavallinen töpseli?

Sähköautolla liikkuessa täytyy miettiä energia-asioita hiukan toisin kuin polttoainekäyttöisen auton kanssa.
Teksti Niko Rinta
Kuvat Anssi Kienanen, Niko Rinta
Mainos

Periaatteessa sähkiksen lataaminen onnistuu mistä tahansa 230 voltin jännitteen ja 16 ampeerin maadoitetusta pistorasiasta. Auton mukana kulkevan laturin töpseli vain asetetaan yksivaihepistokkeeseen.

Nissan Leafin nokalla olevan luukun alta löytyy puolestaan kaksi pistoketta: CHAdeMO pikalatausta varten ja tavallinen yksivaihepistoke.

Jos ei halua värkätä jatkojohtojen tai taloyhtiön pihalta löytyvien lämmitystolppien kanssa, niin sähköauton latauspisteen saa kotipihaan esimerkiksi Fortumilta reilulla 1 600 eurolla. Lemminkäinen puolestaan antaa hintahaarukaksi 800 – 5 000 euroa (pdf). Edellä mainitut hinnat ovat hitaalle peruslataukselle, joka tarkoittaa tyypillisesti latauspisteen asentamista omaan 16 ampeerin sulakkeeseensa.

Palveluntarjoajia on toki monia muita, muun muassa Helsingin energia, Plug-it, Eltel ja Ensto, mutta tässä kerrotut hinnat löytyivät netistä varsin pienellä vaivalla.

Jos sähköautoiluun hurahtaa, niin kotilatauksen merkitystä ei kannata väheksyä. Lataus voi olla yksi syy olla hankkimatta sähköautoa: kaikilla ei ole mahdollisuutta järjestää auton kodin läheistä latausta esimerkiksi yön yli.

Kun latauspaikka, kuten oman talon piha, on olemassa, niin seuraavaksi täytyy tehdä valintoja latausinfran suhteen: laittaako latauspiste tilaukseen vai vetää sähköt autopaikalle esimerkiksi jatkojohdolla.

Pikalatauspisteistä ei edes kannata haaveilla monien eri seikkojen takia. Jo pelkästään pikalatauspisteen hinta nousee kymmeniin tuhansiin euroihin. Pikalatauksella tarkoitetaan esimerkiksi monista kauppakeskuksista ja huoltoasemilta tuttua latauspistettä, jossa auton akut saa ladattua 80 prosentin tasolle noin kahdessakymmenessä minuutissa.

Jäljelle jäävät siis peruslatauspiste ja tavallinen töpseli. Itse käytän näistä jälkimmäistä, sillä en näe mitään syytä maksaa erillisen latauspisteen asentamisesta. Tämä on mahdollista, koska autoni on pysäköity kotini viereen. Molemmissa tapauksissa akkujen täyteen lataaminen tapahtuu noin kahdeksassa tunnissa.

Toistaiseksi yksi sähköautoilun mukavimmista puolista on se, että auton lataaminen onnistuu pikalatauspisteellä ilmaiseksi, vaikka ruokaostoksilla käydessä. Ilmainen sähkö ei kuitenkaan tule olemaan lopullinen käytäntö, joten sen varaan ei autohankintaa kannata laskea. 

Sähköautoilijan elämää -blogissa seurataan Nissan Leafin sopeutumista perhe-elämään, suomalaisen perusautoilijan tarpeisiin ja Suomen olosuhteisiin eri vuodenaikoina. Lisätietoja Leafista löydät Tuulilasi.fi:n mallisivulta sekä Nissanin omilta nettisivuilta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Julkaistu: 27.11.2014