Tuulilasi

Sähköauto ei sovi kaikille – eikä sen tarvitsekaan

Sähköauto ei sovi kaikille – eikä sen tarvitsekaan

Se, että sähköauto ei sovi kaikille, ei tarkoita, etteikö se sovi joillekin.
Teksti Vesa Linja-aho
Mainos

Tesla Model 3:n julkistaminen on herättänyt paljon keskustelua sosiaalisessa mediassa. Äänessä ovat niin sähköautointoilijat, sähköautoille naureskelijat kuin kaikki siltä väliltä (ja sen välin ulkopuoleltakin). Sähköautovastaiset argumentit ovat niitä tuttuja: ei ole latauspaikkaa, sähkö ei riitä jos autot yleistyvät, ja niin edelleen.

Sähkön riittämättömyys tai jakeluverkon kestävyys ovat myyttejä. Jakeluverkko kestää sähköautojen yleistymisen heittämällä – tästä on tehty väitöstutkimuskin. Sähkön riittävyys taas ei ole ongelma. Suomessa on noin 2,5 miljoonaa henkilöautoa liikennekäytössä. Keskimääräinen ajosuorite on alle 50 km päivässä. Tavallinen sähköauto syö 15 kWh/100 km. Jos puolet autokannasta olisi sähköautoja, sähköä kuluisi päivässä (2500000/2)*7,5kWh=9375000 kWh = 9,4 GWh. Jos autot ladataan yöllä 10 tunnissa, keskimääräinen sähkönkulutus on 0,94 gigawattia, joka on suuruusluokaltaan noin 10 % Suomen sähkönkulutuksesta ja vähemmän kuin päivä- ja yökulutuksen ero nykyään.

Lisäksi: tuohon, että puolet (henkilö)autoista on sähköautoja, menee optimistisissakin skenaarioissa parisenkymmentä vuotta. Autojen keski-ikä Suomessa on kymmenisen vuotta ja romutusikä parikymmentä, eli vaikka huomisesta alkaen kaikki Suomessa myydyt henkilöautot olisivat sähköautoja, kestää kymmenen vuotta, että puolet autoista on sähköautoja.

Noihin muihin argumentteihin lämppäritolppien puuttumisesta, 1000 kilometrin viikoittaisista mökkireissuista (joille Ilta-Sanomien Arttu Toivonen vinoilee hienostuneen onnistuneesti) ynnä muista minulla on vain yksi kommentti: on paljon ihmisiä, joille sähköauto ei sovi. Piste. Kukaan järkevä sähköautointoilija ei väitä, että sähköauto sopisi kaikille.

Yhä halvemmat ja yhä isoakkuisemmat sähköautot laajentavat koko ajan sen porukan määrää, joille sähköauto sopii. Sähköauto sopii tai sopisi tällä hetkellä todella monelle suomalaiselle. Chevy Bolt ja Tesla Model 3 – joilla ajaa pakkasellakin sen 200 kilometriä yhdellä latauksella, sopii heittämällä autoksi yli puolelle uuden auton ostajista (mahdollisesti paljon useammallekin – mutta tarkempaa arviota varten pitäisi tietää ihmisten ajoprofiilitilastot tarkemmin – joka tapauksessa satoja kilometrejä päivässä edes viikoittain autoilevat ovat vähemmistö). 

Argumentaatiota voisi verrata rokotteisiin. On ihmisiä, joita ei voida lääketieteellisestä syistä rokottaa, esimerkiksi rokotteen sisältämään lisäaineeseen kohdistuvan allergian takia. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että rokotteet olisivat huono juttu, puhumattakaan siitä, että ne joiden on mahdollista ottaa rokote, ei kannattaisi niin tehdä.

Sähköautot tulevat yleistymään kuin kännykät. 1980-luvun lopulla kännykät maksoivat nykyrahassa mitattuna yli 7000 euroa, mutta kymmenen vuoden päästä sellainen löytyi joka lukiolaisen taskusta. Tällä hetkellä hintaluokan 30-40 k€ sähköautoja ostavat lähinnä intoilijat, mutta hinnat tulevat koko ajan alaspäin ja samalla rahalla saa yhä pidemmälle kulkevan sähköauton.

Julkaistu: 2.4.2016