Tuulilasi

Ruotsalainen pääjohtaja hinaa kärsivää Daimleria kuville: "Helppoa se ei tule olemaan"

Ruotsalaisen Ola Källeniuksen alku Daimlerin pääjohtajana on ollut pomppuinen. Tulosvaroituksia jouduttiin antamaan toukokuun jälkeen kolme, kun yrityksen kulurakenne oli edeltäjä Dieter Zetschen jäljiltä vinossa.

Nyt kulujen karsimiseen tähtäävä 50-vuotias Källenius lupailee valoisampia aikoja. Tarkoitus on lopettaa kannattamattomat toiminnot ja kanavoida lisää varoja nimenomaan autojen valmistamiseen.

”Tämä yhtiö tulee kokemaan perustavanlaatuisen muutoksen. Helppoa se ei tulemaan, mutta teemme töitä 24/7 tehdäksemme tästä Daimlerin käännekohdan”, Källenius sanoi sijoittajille Stuttgartissa lähellä yhtiön päämajaa.

Daimlerin kurssi nousikin jokusen prosentin tilaisuuden jälkeen.

”Källeniuksen sävy oli taipumaton ja hän vaikutti todella päättäväiseltä Daimlerin positiivisen muutoksen suhteen, En silti usko, että kurssi kääntyy kovin suoraviivaisesti tai helposti”, muistutti Redburnin analyytikko Timm Schulze-Melander Automotive Newsin mukaan.

Källenius on työskennellyt Daimlerin pääjohtajana nyt yhdeksän kuukautta. Yhtiön rakenneuudistus ei ole sujunut tanssin lailla, viime vuonna tulot ennen veroja laskivat 61 % tuotantohankaluuksien ja dieselautojen korjauksien johdosta. Ongelmia on yhä, sillä uudet dieselhuijaussyytökset ovat aiheuttaneet paljon korjauskuluja ja juridisia kustannuksia.

Daimler myös lähti mallistonsa sähköistämiseen selkeältä takamatkalta esimerkiksi Volkswageniin nähden ja lisäksi Tesla on tunkemassa sen ydinmaille perustamalla tehtaan lähelle Berliiniä.

Daimlerin markkina-arvo on 46 miljardia euroa eli liki puolet huomattavasti pienempään Teslaan verrattuna. Morgan Stanleyn analyytikko Harald Hendrikse on kuitenkin optimistinen.

”Yhtiön johto on nyt selkeästi tehokkaampi nimenomaan päätöksenteossa. Uskon kyllä, että jonkin ajan kuluttua myös talousluvut lähtevät nousuun”, Hendrikse sanoo.

Sähköautojen valmistamisen kalleuden lisäksi yksi uhkatekijä on EU:n päästörajoitusten ylittämisestä jaettavat rotevat sakot. Mercedeksen keskimääräiset päästöt olivat viime vuonna 137 g / km, joten tavoitteena olevaan 95 prosenttiin on matkaa.

”En voi vannoa, että tulemme saavuttamaan tuon tavoitteen. Uskon kuitenkin vahvasti, että pääsemme vähintään hyvälle iskuetäisyydelle”, Källenius sanoi.

Julkaistu: 12.2.2020
1 kommentti