Tuulilasi

Ruosteenruskeat terveiset verokarhulle!

11


Ruosteenruskeat terveiset verokarhulle!

Romutuspalkkio olisi oiva keino nuorentaa suomen autokantaa.
Teksti Lauri Larmela
Kuvat Anssi Kienanen

Näin ajattelevat ainakin kaikki autokaupan piirissä toimivat henkilöt – vanhat riiskat pois liikenteestä, ja uutta rautaa tilalle.

Tuulilasin lukijoilla on asiasta aivan toisenlaisia mielipiteitä. Tämä kävi ilmi, kun uutisoimme romutuspalkkioasiasta verkkosivuillamme lokakuun lopussa.

Kitkerien kommenttien virta oli vuolas – tässä esimerkki: ”No ei tasan auta mikään romutuspalkkio, jos ja kun se valuu täysimääräisenä lasipalatsien katteisiin. Mistähän lähtien autokannan ikä on jotenkin negatiivinen asia?”

Vastaavia kirjoituksia tuli paljon, ja monista huokui selvä vastarintahenki: ei haluta vaihtaa uuteen vaan ajaa loputtomiin sillä vanhalla ja tutulla autolla, jonka kulut ovat pienet.

Tällainen periaate on ymmärrettävä, mutta tuntuu oudolta, että Suomen autoveromalli kannustaa meitä pitämään aina vaan vanhempia autoja.

Suomessa ajetaan keskimäärin 11,2-vuotiailla autoilla. Nämä kapistukset edustavat 1990-luvun lopun tekniikkaa. Nykyautot ovat yleensä taloudellisempia ja etenkin turvallisempia kuin tuon aikakauden luomukset.

Nollapäästöiset sähköautot ovat nyt kuuminta hottia. Niistä puhuminen on kuitenkin aivan naurettavaa, ennen kuin suomalaisten autoilijoiden syvät rivit pääsevät käsiksi nykyaikaisiin bensiini- ja dieselautoihin.

Ruosteenruskeat terveiset verokarhulle!

Pääkirjoitus, Tuulilasi 15/2014.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin. 

Julkaistu: 13.11.2014