Jos robottibussi ajaa kolarin, kuka on vastuussa? Lainsäädäntö ei vielä tiedä, kuka on ”kuljettaja”
Robottibussit
Jos robottibussi ajaa kolarin, kuka on vastuussa? Lainsäädäntö ei vielä tiedä, kuka on ”kuljettaja”
Kokeilussa testataan robottibusseja liikenteessä. Vaikka teknologia on jo edistynyttä turvallisuuden suhteen, lakien muuttaminen on monimutkaisempaa.
Julkaistu 25.1.2023
Apu

Sähköiset automaattibussit eli ns. miehittämättömät bussit ovat alkaneet kuljettaa tamperelaismatkustajia Hervannassa. Pienet, kuuden hengen robottibussit ajavat kahta reittiä, ja kyytiin voi hypätä maksutta reittien bussipysäkeiltä, joilla bussi pysähtyy automaattisesti. Turvavyö on pakollinen.

Bussit huristelevat enintään 20 kilometrin tuntivauhdilla, ja kyydissä on aina tehtävään koulutettu turvakuljettaja. Bussi havainnoi sensoreillaan jatkuvasti ympäristöään ja sopeuttaa ajoa sen mukaan. Yhtäkkisen esteen yllättäessä se pysähtyy välittömästi. Tarvittaessa turvakuljettaja voi tarttua ohjiin ja kuljettaa bussia manuaalisesti. Perinteistä rattia ei kuitenkaan löydy vaan ohjauslaite muistuttaa hieman videopelin ohjainta. Lisäksi turvakuljettaja neuvoo ja auttaa matkustajia uuden kulkupelin käyttämisessä.

Testauksen tarkoitus edetä kohti robottibussien tuotantokäyttöä, johon siirtyminen vaatii palvelulta toimintavarmuutta ja kustannustehokkuutta myös Suomen vaikeissa olosuhteissa, kertoo Tampereen kaupungin projektipäällikkö Mika Kulmala.

– Automaattiautojen tekniikka on jo hyvin kehittynyttä, mutta on tärkeää testata myös talviolosuhteita. Toinen reiteistä on tarkoituksella vaikea: bussi kohtaa ratikoita, jalankulkijoita, tavallisia busseja, kulkee kiertoliittymistä ja kohtaa varoitusvaloja ja lumikasoja.

Lisäksi testauksessa ollaan kiinnostuneita matkustajien kokemuksista. Asiakaskyselyiden mukaan robottibussia kokeilleet suhtautuvat siihen pääasiassa myönteisesti. Kuljettajia on kuitenkin joka lähtöön. Tampereella automaattibusseja on jo ehditty ohitella liikennesääntöjen vastaisesti. Jos robottibussin ohittaa liian läheltä, se pysähtyy.

Robottibussit täydentävät joukkoliikennettä

Mika Kulmalan mukaan robottibussit voisivat tulevaisuudessa täydentää Tampereen seudun joukkoliikennettä tai olla osa jotain muuta palvelua. Kulmalan mukaan raitiovaunu ja perinteiset bussit eivät voi liikennöidä joka paikkaan taloudellisista syistä.

Robottiautot voisivat muodostaa ns. viimeisen kilometrin lähipalvelun ja kuljettaa matkustajia kotoaan raitiovaunun tai bussien pääreittien läheisyyteen.

Kaupunki on Kulmalan mukaan tiiviisti hankkeessa mukana, koska yhdistyvät palvelujen kehittäminen ja mahdolliset kustannussäästöt. Hankkeessa toteutetaan myös robottibussien “laivaston” tulevaisuuden operointiin tarkoitettu etäoperointikeskus.

– Selvitämme, saisimmeko automaattibussien ja etäoperoinnin avulla tuotettua joko parempaa palvelua samalla hinnalla tai edullisemmin kuin tällä hetkellä. Lisäksi Tampereen tärkeimpiä liikenteeseen liittyviä tavoitteita on vähentää hiilipäästöjä. Niitä vähennetään tehokkaimmin parantamalla kävely- ja pyöräilyolosuhteita ja joukkoliikennettä sekä vähentämällä yksityisautoilua, Kulmala toteaa.

Kolarin vastuu yhä epäselvä

Vaikka Tampereella automaattibusseihin suhtaudutaan innostuneesti, lainsäädäntö ei niitä koeolosuhteiden ulkopuolella vielä salli. Kulmala on jäsen liikenne- ja viestintäministeriön automaattisen tieliikenteen muutosryhmässä, joka pohtii lakimuutoksia, jotka mahdollistaisivat kaupallisen liikennöinnin automaattiajoneuvoilla.

– Kuljettajaton ajoneuvo on aivan uusi asia, ja muutoksia vaativia yksityiskohtia on paljon: mitä infrastruktuurilta, ajoneuvoilta ja kuljettajilta vaaditaan, miten säädetään esimerkiksi koulutuksesta ja etäohjauksen tiloista, Kulmala luettelee.

Ryhmä evästää päätöksentekijöitä myös siitä, kuka on vastuussa, jos sattuu onnettomuus.

– Pohdimme paraikaa, kuka on tällöin ajoneuvon “kuljettaja”: onko se mahdollinen turvaohjaaja, etäohjaaja vai ehkä auton operaattorina toimiva yritys?

Lakimuutosten arvioidaan tulevan eduskuntaan ensi vuonna.

– Varsinaista kaupallista tuotantokäytössä olevaa liikennöintiä voidaan nähdä Tampereella noin viiden vuoden päästä, Kulmala arvioi.

Hervannan koeajo jatkuu kesäkuun loppuun saakka. Hanke on saanut rahoitusta kansainvälisestä EU-hankkeesta, Tampereen kaupungilta ja Pirkanmaan liitolta. Kehitystyö jatkuu muissa automaattiliikenteen hankkeissa.

Päivytys: Otsikkoa muutettu 27.1.2023 klo 9:55

Kommentoi »