Tuulilasi

Riittääkö 1-litrainen turbokone Skoda Octaviaan?

2


Riittääkö 1-litrainen turbokone Skoda Octaviaan?

Skoda Octavia -malliston uudeksi hinnat alkaen moottoriksi on tuotu kolmisylinterinen 1,0 TSI. Riittääkö pikkupata Ocatavian kokoiseen autoon?
Teksti Max Lange
Kuvat Max Lange

Uusi 1,0 TSI on pieni mutta varsin pippurinen. Se korvaa Octavian mallistossa vanhan 1,2 TSI:n, joka on nelisylinterinen. Uusi pikkupata on osoittanut jo etevyytensä Golfin keulalla ja varsinkin sen sitkeysarvot ovat olleet Tuulilasin testissä vaikuttavaa luokkaa.

Kolmisylinterisestä irrotetaan tehoa asialliset 115 (85 kW) hv, mutta varsinkin 200 Nm vääntömomentti on näin pienelle moottorille vaikuttava lukema. Maksimivääntö on käytettävissä 2 000–3 000 r/min. Pienestä iskutilavuudesta huolimatta 0–100 km/h kiihdytysaika on korimallista riippuen noin kymmenen sekunnin tuntumassa.

Uutuuspataa tarjotaan ilahduttavasti heti alusta alkaen sekä 6-pykäläisenä manuaalina että 7-portaisena DSG:nä. Tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat ovat 4,5–4,6 l/100 km välimaastossa. Pudotusta kulutuksessa edeltäjämoottoriin on tullut noin kahdeksan prosenttia.

Lyhyen koeajolenkin perusteella 1,0 TSI:n sivistyneisyys teki suuren vaikutuksen. Kolmisylinteriseksi padaksi ei ollut havaittavissa ylimääräisiä tärinöitä. Kattilan suorituskyky on Octaviaan juuri ja juuri riittävä, mutta kierrokset on silloin pidettävä manuaalissa lähempänä 2 000 r/min.

Kuutosvaihde on jo loikkari, joskin tarjoaa maantieajoon varmasti melko alhaisia kulutuslukemia. Vaihtamista opastava valo on myös melko optimistinen ja ehdottelee vitosvaihdetta jo reilun kuudenkympin vauhdissa. Tehoa ei silloin liioin irtoa, mutta eipä moottori myöskään jyristä.

Perusvarustetaso Activella Liftback-mallisen Octavian hinnat starttaavat 21 594 eurosta. DSG:n saa 1,0 TSI:n kaveriksi halvimmillaan 24 533 eurolla, jolloin varustetaso on korkeampi Ambition. Octavia Combin hinnat ovat vajaan tonnin korkeammat.

Lisäherkkua alustaan

Vuosimallin 2017 Octavioissa uutta on myös mahdollisuus hankkia mukautuva DCC-alustansäätö. Varuste on aiemmin ollut tarjolla vain Superbiin, mutta nyt DCC on tarjolla myös Octaviaan. DCC:tä ei tosin tarjota 1,0 TSI:n parina, vaan se on saatavilla 1,4 TSI -moottorista ylöspäin myös RS-malleihin.

DCC tarjoaa Comfort, Normal ja Sport -asetukset. DCC laskee alustaa myös 10 millillä normaaliin alustaan verrattuna. Mukautuvan alustansäädön hinta on mallista riippuen 1 000–1 400 euron välimaastossa.

Ajossa varsinkin Octavia RS -mallin Comfort-asetus antaa positiivisen kuvan itsestään, sillä se on tuunattu erityisesti huonommat ja röykkyiset tiet mielessä. Koeajo tapahtui Prahan ympäristössä Tshekissä, jossa tiestön kunto ei ole erityisen hyvä. Ero Sport-asetukseen on myös huomattava, joka on selkeästi kovempi ja ärhäkämpi kuin Comfort ja Normal.

Vuosimallin 2017 Octaviat saapuvat Suomeen elokuussa. Tuolloin tulevat sekä 1,0 TSI että DCC-alustaiset mallit.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 8.6.2016