Tuulilasi

Renault Zoe uusittiin kokonaan – Suomeen vuoden lopulla


Uuden Renault Zoen toimintamatka on nyt lähes neljäsataa kilometriä. Auton käyttöä helpottaa, että virtaa saa akkuihin lisää nyt myös pikalatauksella. Korin muotoilu ja auton sisätilat on uusittu kokonaan.
Kuvat Renault

Renaultilla on jo kymmenen vuoden kokemus sähköautoista, sillä ZOE:n tutkielma esiteltiin syksyllä 1999. Myyntiin Renault ZOE tuli syyskuussa 2012, minkä jälkeen niitä on rekisteröity 40 maassa yli 150 000 kappaletta. ZOE:n myynti on kasvanut vuosi toisensa jälkeen ja se oli viime vuonna Euroopan eniten rekisteröity sähköautomalli.

Renault on kehittänyt ZOE:a koko ajan nopeaan tahtiin. Suomeen mallin tuonti aloitettiin toisen sukupolven myötä, kun ajoakun energiasisältö kasvoi 41 kilowattituntiin. Nyt uudessa ZOE:ssa energiasisältö on jo 52 kWh, minkä ansiosta toimintamatka on WLTP-normin mukaan 390 kilometriä (odottaa vielä virallisen tyypitystiedon vahvistumista). Akun kasvaneesta energiasisällöstä huolimatta sen koko on ennallaan ja painoa on tullut vain parikymmentä kiloa lisää.

Renault ZOE on entistä helpompi käyttää myös pitkillä matkoilla, sillä aiemman Type 2 -pistokkeen lisäksi siinä on nyt myös pikalatureissa käytettävä CCS-pistoke. Akkuun saa 50 kW:n pikalaturista puolessa tunnissa riittävästi virtaa noin 150 kilometrin ajoon.

Moottoreina uudessa ZOE:ssa ovat viime vuonna esitelty 80 kilowatin tehoinen ja uusi 100 kilowatin tehoinen sähkömoottori, jotka ovat molemmat Renaultin suunnittelemia ja valmistamia. Uudella moottorilla varustettuna kiihdytysaika 0-100 km/h on vain 9,5 sekuntia ja 80 - 120 km/h kiihdytys sujuu yli kaksi sekuntia nopeammin kuin ennen.

Kasvaneen tehon myötä ZOE:n perusrakennetta on kehitetty monelta osin. Ajo-ominaisuudet ovat entistä paremmat uusien säätöjen ja takaiskunvaimentimien ansiosta. Autossa on nyt myös takana levyjarrut ja vakiovarusteisiin kuuluu automaattinen käsijarru.

Koska ZOE:n suosio on jatkuvasti kasvanut, ei sen muotoiluun tehty radikaaleja muutoksia. Uusi keula ledivaloineen korostaa auton modernia tekniikkaa. Renaultin merkki edessä on kasvanut ja kolmiulotteisen timantin takaa löytyvät molemmat latauspistokkeet. Myös takana on ledivalot, joissa on dynaamiset vilkut.

Sisustus korostaa ympäristön huomioon ottamista aina täysin kierrätetyistä materiaaleista tehtyjä kangasverhoiluja myöten. Kojelauta on kokonaan uusi ja kuljettajan edessä on nyt 10-tuumainen näyttö, jossa on osana digitaalinen mittaristo ja siihen on mahdollista saada myös navigoinnin tiedot. Kojelaudan keskellä kosketusnäyttö on joko 7- tai 9,3-tuumainen, kuten Cliossa.

Sähköisen e-shifter -vaihteenvalitsimen ja sähköisen käsijarrun ansiosta uudessa keskikonsolissa on runsaasti säilytystilaa. Siinä on lokero muun muassa langattomasti ladattavaa älypuhelinta varten. Mukavuutta lisää aiempaakin alhaisempi melutaso, johon on päästy mm. akustisella tuulilasilla. Nyt myös takapenkin matkustajille löytyy USB-portit.

Uuden Renault ZOE:n myynti alkaa Ranskassa syyskuussa ja Suomeen uutuus saapuu loppuvuoden aikana.

Julkaistu: 18.6.2019