Tuulilasi

Renault valmistautuu kiristyvään sähköautokilpailuun



Renault valmistautuu kiristyvään sähköautokilpailuun

Renault Zoe on ollut Euroopan eniten myyty täyssähköauto jo kolme vuotta peräkkäin, mutta Renaultilla uskotaan kilpailun kiristyvän koko ajan.
Kuvat Renault

JATO Dynamicsin mukaan Zoen myynti marraskuun loppuun mennessä viime vuonna oli 27 245, kun sen pahin kilpailija Nissan Leaf myi 16 531 autoa. Zoen myynti nousi edellisvuodesta 48 %.

”2017 oli meille hyvä kasvun vuosi. Saamme koko ajan enemmän asiakkaita perinteisiltä mainstream-markkinoilta, emme vain siksi, että sähköauto on tekninen ja ekologinen”, sanoo Renaultin sähköautojen johtaja Gilles Normand.

”Päätavoitteemme on pitää Zoe kilpailukykyisenä sähköautomarkkinoilla, sillä tiedämme hyvin, että kilpailu kiristyy ja lisää uusia sähkömalleja tulee etenkin loppuvuodesta markkinoille.”

Audi suunnitelee tuovansa e-tron Quattron tänä vuonna markkinoille, myös Teslan Model 3 saattaa hyvinkin kasvattaa osuuttaan Euroopassa. Ne molemmat ovat tosin selkeästi kalliimpia kuin Zoe ja Nissan Leaf. Volkswagen puolestaan tuo oman I.D.-sähköautomallistonsa markkinoille vuonna 2020. Renaultin tavoite on tuoda vuoteen 2022 mennessä kahdeksan uutta sähkömallia.

“Me teemme tällä hetkellä voittoa jokaisella myydyllä Zoella, mutta siihen emme voi olla tyytyväisiä, että sähköauto maksaa yhä enemmän kuin polttomoottoriauto. On tehtävä edelleen paljon töitä kulujen alentamiseksi”, Normand sanoo.

Yhtenä sähköautoilun uhkana nähdään akkumateriaalien kuten koboltin rajallisuus. Renaultilla ei olla asiasta huolissaan – vielä.

”Akkutoimittajamme LG pystyy vastaamaan tarpeisiimme tänä vuonna oikein hyvin. Emme ole lyhyellä tähtäimellä huolissamme. Tulevaisuudessa on kuitenkin pyrittävä löytämään teknologisia ratkaisuja, joissa kobolttia tarvitaan vain vähän tai ei lainkaan kuten solid-state-akut”, Normand muistuttaa.

Julkaistu: 22.1.2018