Tuulilasi

Renault linjaa strategiansa uusiksi - tuleeko yllätyksiä?



Renault linjaa strategiansa uusiksi - tuleeko yllätyksiä?

Renault Groupin toimitusjohtaja Carlos Ghosn esittelee perjantaina Renaultin uuden pitkän tähtäimen strategian. Maailma onkin muuttunut paljon niistä ajoista, kun Renault esitteli nykystrategiansa vuonna 2011.
Kuvat Renault

Päästöstandardeja tiukennetaan koko ajan, mikä on johtanut siihen, että autotehtaat panostavat nyt rajusti sähköautoihin ja hybrideihin polttomoottoriautojen sijaan. Ne ovat olleet Renaultin strategian kulmakivi.

Myös autonomisten autojen kehitystyöhän autonvalmistajat ovat investoineet miljardeja.

Renault on saanut edellisen strategiansa mukaiset tavoitteensa toteutumaan. Se on noussut Euroopan toiseksi suurimmaksi brändiksi Volkswagenin jälkeen. 2016 Renault teki kaikkien aikojen myyntiennätyksenä, kun autoja kävi maailmalla kaupaksi 3,18 miljoonaa kappaletta.

Joitakin osia Renaultin uudesta strategiasta on jo tiedossa. Ghosn kertoi helmikuussa, että tavoite on kasvattaa liikevaihtoa 70 miljardiin euroon vuodessa sekä käyttökate 7 prosenttiin.

”7 % on hyvin pieni lukema verrattuna viime vuosiin. Se voisi tarkoittaa sitä, että Renaultilla on edessä isoja investointeja sähköistymisen ja autonomisten autojen suhteen”, sanoo IHS Markitin analyytikko Ronan Noizet.

Renaultin sähköauto Zoe on vallannut ison osan Euroopan sähköautomarkkinoista, mutta analyytikot odottavat Renaultin nousevan vielä suuremmaksi pelaajaksi tulevilla sähköautomarkkinoilla.

”Odotamme heiltä uutta laajaa skaalaa sähköautoja eri segmenteissä vuoteen 2020 mennessä. Etenkin crossoverissa”, Noizet uumoilee.

Ghosnin työsopimus Renaultin kanssa päättyy ensi vuonna. Ei ole vielä tiedossa, jatkaako hän.

”Se määrittelee hyvin pitkälle Renaultin tulevaisuuden”, Noizet arvelee.

(Lähde: Automotive News) 

Julkaistu: 5.10.2017