Autot ja liikenne
Tuulilasi

Renault esittelee uuden ja tehokkaamman Megane R.S:n.

Renault esittelee uuden ja tehokkaamman Megane R.S:n.

Kolmannen sukupolven Mégane R.S. on aivan uusi ja entistä tehokkaampi. Autossa on uusi polttoaineen suorasuihkutuksella varustettu turbomoottori.
Kuvat Renault Press
Mainos

Iskutilavuus on 1,8 litraa, suurin teho on 205 kilowattia (280 hv) käyntinopeudella 6 000 r/min ja suurin vääntömomentti 390 Nm. Vuoden 2018 loppupuolella esitellään vielä tehokkaampi Trophy-versio, jonka moottori kehittää 221 kW (300 hv). Uusi Mégane R.S. on varustettu 4CONTROL-nelipyöräohjauksella, joka tekee siitä luokassaan ainutlaatuisen.

Ensimmäistä kertaa Mégane R.S:n historiassa asiakas voi valita mieleisen kahdesta vaihteistosta. Vaihtoehdot ovat käsivalintainen kuusivaihteinen sekä kuusivaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, jonka kanssa tulevat valitsinsiivekkeet ohjauspyörän yhteyteen.

”Suorituskyky on suurin syy, miksi asiakkaamme valitsevat Mégane R.S:n, ja kolmannen sukupolven autossamme olemme nostaneet muotoilun sekä tekniikan vielä entistäkin korkeammalle tasolle tarjoten ensiluokkaisen ajoelämyksen. Uskomme, että täysin uusi Mégane R.S. on upeasti toimivan alustansa ja nelipyöräohjauksen ansiosta luokassaan se auto, johon muita verrataan”, kuvailee Renault Sportin tuotantoautojen johtaja Patrice Ratti uutuutta.

Cup-versiossa on rallipoluilta peräisin olevat iskunvaimentimien hydrauliset pohjaanlyöntijärjestelmät, joiden ansiosta ajettavuudessa on suorituskykyyn nähden yllättävää mukavuutta. Etuakselisto on suunniteltu uudelleen niin, että autoa voi hallita entistä tarkemmin. Cup-versiossa on lisäksi uusi Torsen-tasauspyörästön lukko parantamassa pitoa ja nostamassa kaarrenopeuksia. Vakiona on 4CONTROL eli nelipyöräohjaus, ensimmäisenä tämän luokan autona maailmassa. Sen avulla Mégane R.S. taittuu upeasti tiukkoihin mutkiin ja on erittäin vakaa suurilla nopeuksilla ajettavissa kaarteissa.

Ajaja voi säätää auton eri toimintoja MULTI-SENSE-järjestelmän avulla, jossa on viisi muokattavaa ajotilaa: Comfort, Normal, Sport, Race ja Perso. Autossa on myös päivitetty R.S Monitor, jonka avulla kerätään ajon aikaisia telemetriatietoja. Nyt järjestelmää on päivitetty niin, että siihen voi liittää kameran kuvaamaan ajoa. Järjestelmän ansiosta ajoa voi analysoida entistä tarkemmin ja jakaa vaikka sosiaaliseen mediaan.

Muotoilussa on paljon viitteitä autourheiluun, kuten takadiffuusori, F1-tyylinen etuhuuli ja kolmiulotteinen hunajakennokuvio jäähdyttäjän säleikössä. Ulkonäköön antavat myös oman mausteensa patentoidut R.S. Vision -valot, joiden teho on huippuluokkaa.

Täysin uuden Mégane R.S:n tilauksia aletaan ottaa Euroopassa vastaan joulukuussa. Auton Suomeen saapumisen aikataulu on vielä vahvistamatta.

(Lähde: Renault)

Julkaistu: 12.9.2017