Tuulilasi

Renault Captur kokee uusia mullistuksia - Suomeen vuodenvaihteessa


Täysin uusi Renault Captur on tehty edistykselliselle perusrakenteelle. Korin muotoilu on kehittynyt edelleen ja sisustus on Clion tapaan kokenut radikaalin muutoksen. Tilaa on entistä enemmän ja modernit moottorit tarjoavat aiempaa enemmän suorituskykyä ja taloudellisuuden.
Kuvat Renault

Renault esitteli Capturin kompaktien katumaasturien luokkaan vuonna 2013, jolloin se nousi oitis suureen suosioon. Captur on luokkansa eniten myyty automalli kotimaansa Ranskan lisäksi koko Euroopassa. Vuodesta 2015 lähtien Captureita on rekisteröity joka vuosi yli 220 000 kappaletta ja sen kokonaismyynti on ylittänyt jo 1,2 miljoonaa.

Kun Captur esiteltiin, sillä oli vain neljä merkittävää kilpailijaa. Nyt kompaktien katumaasturien luokassa asiakkaista taistelee yli kaksikymmentä merkittävää automallia. Sen takia Renault esittelee täysin uuden Capturin.

Capturin muotoilussa on piirteitä vanhasta, mutta auto on saanut uuden, aikuisemman persoonallisuuden. Pyöreät linjat ovat vaihtuneet jämäkämmiksi ja Captur kuuluu aiempaa selkeämmin katumaastureiden joukkoon. Sekä edessä että takana alleajosuojat ja kyljet on paremmin suojattu. Tekniikka on nostettu uudelle tasolla monella tavalla, kuten ledivaloilla Capturin molemmissa päissä. Päiväajovaloissa ja takavaloissa on Renaultin tuttu C-kuvio.

Nykyisistä Captureista peräti 80 prosenttia on myyty kaksivärisinä ja uuden Capturin myötä mahdollisuus oman auton yksilöintiin paranee entisestään. Tarjolla on 11 väriä, minkä lisäksi kattoon voi valita korin värin ohella kontrastin neljästä vaihtoehdosta. Valittavana on vielä neljä väripakettia, jolloin erilaisten väriyhdistelmien määrä nousee 90:ään.

Uuden Capturin lähtökohtana on sama vuodesta 2014 lähtien kehitetty CMF-B-perusrakenne kuin uudessa Cliossa. Akseliväli on nyt 2,639 metriä eli 33 mm pidempi kuin ennen. Kori on 11 senttiä pidempi ja kaksi senttiä aiempaa leveämpi. Niinpä sisätilat ovat kasvaneet reilusti ja esimerkiksi takaistuimella on 17 mm enemmän polvitilaa. Tavaratila on peräti 536 litran kokoinen eli luokkansa suurin.

Viidennen sukupolven Cliossa aloitettu sisätilojen vallankumous jatkuu Capturissa, jossa on siirrytty uuteen aikakauteen. Kuljettajan edessä on perinteisten mittarien sijaan 7- tai 10,2-tuumainen näyttö, jonka tarjonnan voi muokata itselleen mieleiseksi. Kojelaudan keskellä on 7- tai 9,3-tuumainen kosketusnäyttö, jonka tietoviihdejärjestelmä on entistä helpompi käyttää. Keskikonsoli on ikään kuin ilmassa ja automaattivaihteiston vaihteenvalitsimena on futuristinen i-shifter-sähköinen vaihteenvalitsin.

Capturin istuimet on suunniteltu kokonaan uudelleen. Istuinosa on 15 mm pidempi, mikä takaa hyvän reisituen ja selkänoja antaa aiempaa enemmän sivuttaistukea. Istuimen takaosa on suunniteltu niin, että takana istuvilla on enemmän polvitilaa.

Ulkonäön tapaan myös Capturin sisustuksen voi viimeistellä mielensä mukaiseksi. Keskimmäisestä varustetasosta alkaen saatavilla on neljä väripakettia tuuletusventtiilien ja vaihteenvalitsimen ympärille. Parhaaseen varustetasoon on valittavissa ohjaamoon kolme lisäväriä oviin, kojelautaan ja verhoiluun.

Täysin uuden perusrakenteen myötä Capturissa on kokonaan uudet voimalinjat, jotka ovat pitkälti samat kuin uudessa Cliossa. Kolmesylinterinen 1,0-litrainen TCe 100 kehittää 74 kilowattia (100 hv) ja sen suurin vääntömomentti on 160 Nm. Voimaa on 10 hevosvoimaa ja 20 Nm enemmän kuin vanhassa TCe 90 -moottorissa.

Tehokkaampana vaihtoehtona on TCe 130 GPF, jossa on voimaa 96 kW (130 hv) ja vääntömomentti on 240 Nm. Vaihteistoksi sen kanssa voi valita käsivalintaisen (kuusi vaihdetta) tai kaksoiskytkinvaihteiston (seitsemän vaihdetta). Väkevin Capturiin saatava moottori on TCe 155 GPF, jonka tärkeät numerot ovat 112 kW (155 hv) ja 270 Nm. Tämän moottorin kanssa tulee aina 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Moottorivalikoimaan kuuluvat myös 70 kW (95 hv) ja 85 kW (115 hv) tehoiset 1,5-litraiset turbodieselit.

Uusi Captur on ensimmäinen auto luokassaan, jonka saa myös lataushybridinä. Vuoden 2020 puolella tulee markkinoille Captur E-TECH plug-in-hybridi, jossa on 1,6-litrainen bensiinimoottori, kaksi sähkömoottoria ja innovatiivinen vaihteisto. Captur E-TECH plug-in lähtee aina liikkeelle äänettömästi sähkömoottorin voimalla ja käynnistää sitten tarpeen tullen bensiinimoottorin.

Capturin lataushybridissä ajoakun energiasisältö on 9,8 kWh, joka riittää 45 kilometrin ajoon sähköllä. Autossa on 7 kW tehoinen laturi, jolla akun saa ladattua joko maadoitetusta kotipistokkeesta tai latausasemalla.

Renault Groupin Drive the Future 2017-2022 -filosofian mukaisesti uusissa malleissa on runsaasti kuljettajaa avustavia järjestelmiä sekä mahdollisuus autonomiseen ajamiseen. Uuden Clion tapaan myös Capturiin saa Highway and Traffic Jam Companion -ruuhka-avustinjärjestelmän. Sen avulla Captur pysyy automaattisesti kaistallaan ja muun liikenteen mukana nopeuksissa 0 - 160 km/h. Nopeus säätyy etukameran ja -tutkan avulla edellä ajavien mukaan pysähdyksiin asti ja matka jatkuu uudelleen muiden lähtiessä liikkeelle.

Uusi Renault Captur tulee myyntiin vuoden vaihteessa ja Captur E-TECH plug-in vuoden 2020 alkupuolella.

Julkaistu: 3.7.2019