Apu

Avun pääkirjoitus: Kouluista haluttiin seinät pois – Tilaa tuli, mutta rauha katosi

Avun pääkirjoitus: Kouluista haluttiin seinät pois – Tilaa tuli, mutta rauha katosi
Seuraava iso askel koulurakentamisessa pitää ottaa keskittymistä edistävään suuntaan. Tiimioppinen ei sovi kaikkeen, eivätkä seinättömät tilat myöskään toimi kulkutautien ehkäisyssä, kirjoittaa sisältöpäällikkö Eeva Sederholm.
Julkaistu: 19.9.2022

Suomen kouluissa ovat viime vuosina puhaltaneet tiimiytymisen tuulet. Uusia opinahjoa rakennetaan tavoitteena antaa lapsille taitoja, joita elämässä ja etenkin työelämässä tarvitaan. Siis yhteistyötaitoja ja itsensä johtamista.

Tämä on tarkoittanut opetusalan visionäärien, kuntien, arkkitehtien ja rakennusyhtiöiden puheissa hienoja termejä. Nyt ei tehdäkään mitä tahansa pytinkiä vaan luodaan ”muunneltava oppimisympäristö”, ”digitaalisten palvelujen ekosysteemi” ja ennen kaikkea ”tiimi- ja teemaoppimisen tyyssija”.

Rakentamista onkin piisannut. Moni vain muutamia vuosikymmeniä vanha koulu on jouduttu purkamaan. Kun rakennuksiin lisäiltiin jälkikäteen koneellinen ilmanvaihto, lopputuloksena saatiin sisäilmaongelmia sisältäviä miljoonien eurojen rakennusmassoja. Usein sellainen on tullut halvemmaksi purkaa kuin korjata. Rakennusmääräysten osalta hyvä tarkoitus ja hyvä toteutus eivät ole aina kohdanneet.

Tässä hötäkässä on käynyt niin, että rauhallisista ympäristöistä on tullut koululaisille ylellisyyttä, jota kaikki eivät saa.
Eeva Sederholm

Tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää, että uusissa kouluissa on korostettu terveellisyyttä ja haettu ratkaisuja hyvään sisäilmaan. Samaan aikaan uudet opetussuntaukset ovat luoneet alaa avarille ja muunneltaville tiloille. Äärimmillään niissä ei sijaitse luokkatiloja lainkaan.

Tässä hötäkässä on käynyt niin, että rauhallisista ympäristöistä on tullut koululaisille ylellisyyttä, jota kaikki eivät saa. Palveleeko tarkoitustaan, jos alakoululainen pinnistelee syvää oppimista vaativan asian kanssa seinättömässä tilassa? Tai jos luokan oppimisympäristön läpi kulkee kävelyreitti?

Seuraava iso askel koulurakentamisessa pitää ottaa rauhallisuuden suuntaan. Tiimioppinen ei sovi kaikkeen, eivätkä seinättömät tilat myöskään toimi kulkutautien ehkäisyssä.

Kouluampumisten yhteydessä puhuttiin myös koulurakennusten turvallisuuden lisäämisestä. Se ei kuitenkaan trendannut toteutukseen asti. Ehkä tähän pitää suhtautua myönteisesti. Väkivallan pelko ei ole ollut se suuri ongelma, joka suomalaisessa yhteiskunnassa piti akuutisti ratkaista.

Kommentoi »