Tuulilasi

Ratikkatyömaa sekoittaa Tampereen liikennettä vielä vuosia



Ratikkatyömaa sekoittaa Tampereen liikennettä vielä vuosia

Tampereen raitiotien ensimmäisen vaiheen pitäisi olla valmis vuonna 2021. Eniten rakennetaan vuosina 2018 ja 2019, ja vilkkainta työ on sulan maan aikaan. Jo nyt rakentaminen on sekoittanut pahasti kaupungin liikenteen.
Kuvat YIT

Tampereen raitiotien aktiivista rakentamista on takana vajaa vuosi. Raiteita on valmistunut noin 250 metriä yhteensä tarvittavasta 15 kilometristä. Huomaamatta ei raitiotie keskelle kaupunkia ilmesty, ja projekti hakeekin vertaistaan Suomessa.

”Raitiotien rakentaminen näkyy vahvasti kaupungin arjessa. Työmaat sijaitsevat erittäin vilkkaiden kulkureittien varrella, ja tilapäisiä liikennejärjestelyjä joudutaan tekemään paljon. Rakentaminen etenee kuitenkin lohkoittain siten että missään kohtaa ei ole yhtäjaksoista haittaa koko nelivuotisen rakennusvaiheen ajan”, kertoo yksikönjohtaja Jarkko Salmenoja YIT:ltä.

Tampereen raitiotien rakentamisesta vastaa Raitiotieallianssi, jossa mukana on myös YIT.

Työmaiden lähellä on asuintaloja ja yrityksiä, joten maassa on paljon runkovesilinjoja, kaukolämpöputkia ja kaapeleita. Johtosiirtoja varten tarvitaan paljon hyvin syviä kaivauksia, samalla kun ympärillä liikkuu kevyttä liikennettä ja autoilijoita.

”Suunnittelussa pyrimme jatkuvasti huomioimaan, että ihmiset pääsevät kulkemaan ohi ja asioimaan normaalisti liikkeissä. Olemme panostaneet todella paljon sidosryhmäyhteistyöhön; tapaamme säännöllisesti yrittäjiä, erilaisia järjestöjä ja muita tahoja. Joissain kohteissa töitä tehdään myös katualueiden ulkopuolella. Näissä kohteissa järjestetään naapurien kuulemisia yhdessä taloyhtiöiden hallitusten kanssa. Palautetta tulee paljon ja se käsitellään hankkeen johtoryhmässä asti”, Salmenoja kertoo.

Haittaavat työvaiheet pyritään tekemään sellaiseen aikaan, että harmia koituisi vähemmän tai haitta olisi mahdollisimman lyhytkestoinen. Esimerkiksi Hämeenkadulla valmistaudutaan rakentamaan kiskot, pysäkit, pyörätiet ja jalkakäytävät kerralla, eikä alun perin suunnitellusti vaiheittain peräkkäisinä vuosina. Näin korttelin kokonaisuus valmistuu nopeammin eikä haitta ei ole niin pitkäkestoinen.

”Totta kai häiriötä tulee, kun isoja rakennustöitä tehdään kaupungin valtaväylillä. Meidän tavoitteemme on kuitenkin rakentaa tämä tamperelaisille turvallisesti ja ajoissa.  Tällä hetkellä tapaturmasaldo onkin hienosti nolla”, Salmenoja kertoo.

”Vaihtuvat liikennejärjestelyt suunnitellaan tarkasti tiedossa olevien keskimääräisten liikennemäärien mukaan. Tienkäyttäjiltä tulee nopeasti viestiä uusien liikennejärjestelyiden toimivuudesta. Etenkin ammattikuljettajilta saamme arvokasta tietoa siitä, miten väliaikaiset väylät toimivat. Asukastyytyväisyyttä, ympäristöasioita ja tuotannon tehostamista parantavia keinoja innovoidaan myös koko allianssin henkilöstön toimesta. ”

Palautteella voi vaikuttaa

Tampereen kaupungin projekti-insinööri Antti Haukka työskentelee raitiotien kehitysohjelmassa, joka koordinoi yhteistyötä ja pyrkii edistämään hankkeen sujuvuutta kaikin keinoin. Haukka tapaa asukkaita ja yrittäjiä säännöllisesti, esittelee hanketta sidosryhmätahoille ja käy läpi allianssille tulevaa palautetta. Hän myös keskustelee aiheesta esimerkiksi Facebook-ryhmässä ja Twitterissä (@anttihaukka).‏

”Teemme paljon töitä, jotta saamme haitat minimoitua. Käymme esimerkiksi desibelimittarin kanssa mittaamassa ennen ja jälkeen -arvoja ja kierrämme itse testaamassa, miten väliaikaiset reitit ja opasteet toimivat. Käymme viikoittain läpi, miten olemme onnistuneet eri kohteiden järjestelyjen ennakkoarvioissa ja miten liikenne todellisuudessa kohteessa soljuu. Myös ensimmäiset laajemmat sidosryhmäkyselyt on jo tehty ja niissä saimme hyvää keskitasoa olevat arviot”, Haukka kertoo.

Töitä tehdään useammalla eri katuosuudella päivisin. Yötöinä on lisäksi tehty sellaisia työvaiheita, joissa liikenne joudutaan katkaisemaan kokonaan esimerkiksi risteysalueilla.

Keskustan ja Kalevan muutokset aiheuttavat eniten keskustelua, vaikka Hervannassa tehdään vähintään yhtä isoja töitä. Sammonkatu, Itsenäisyydenkatu ja Hämeenkadun länsipää ovat monen kulkureitin varrella. Hämeenkadulla työvaiheiden määrä kasvaa tulevana vuonna, kun myös Rautatieaseman päässä aloitetaan radan teko.

”Nyt jo tehdään paljon, mutta tulevina vuosina tehdään vielä enemmän. Hämeenkadun työt varmasti puhututtavat ensi kesänä. Pyrimme koko ajan entistä parempaan viestintään, jota onkin tässä jo päästy hiomaan. Oma rimamme viestinnän onnistumiselle on hyvin korkealla”, Haukka summaa.

 (Lähde: YIT)

Julkaistu: 29.9.2017