Tuulilasi

Ranskalaismerkki kovassa nosteessa – nuorin automallisto koskaan

Ranskalaismerkki kovassa nosteessa – nuorin automallisto koskaan

Peugeot kasvatti myyntiään ja vahvisti asemiaan kansainvälisillä automarkkinoilla tammi-kesäkuussa 2014.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Peugeot
Mainos

Euroopassa Peugeotin myynti nousi 13,5 % ja Kiinassa peräti 32,4 %. Myynnin positiivista kehitystä ovat olleet siivittämässä uutuusmallit, Vuoden Autoksi valittu Peugeot 308 ja sen farmariversio 308 SW sekä crossover-mallit Peugeot 2008 ja 3008.

Peugeot-mallisto on tällä hetkellä kaikkien aikojen nuorin, keski-iältään vain kolme vuotta. Peugeot on johtava automerkki tavoiteltaessa entistä alhaisempia kulutuslukemia ja CO2-päästöjä.

Peugeot-malliston keskimääräinen CO2-lukema on tällä hetkellä 112,2 g/km. Innovatiivisen Peugeot 2008 Air -mallin tulo markkinoille vuonna 2016 merkinnee johtoaseman vahvistumista entisestään.

Vuoden 2014 ensimmäiset kuusi kuukautta olivat Peugeotille erittäin merkittäviä uusien mallilanseerauksien myötä. C-segmentin uutuusmallia 308:aa on myyty jo yli 100 000 kpl.

Farmariversio 308 SW:tä on myyty jo ennen sen tämän kesän aikana tapahtuvaa markkinoille tuloa 21 100 kpl. Sochaux’n tehdas onkin nostanut 308:n tuotantomäärää huhtikuun 160 kappaleesta 900 kappaleeseen vuorokaudessa.

Uusi crossover 2008, joka tuli markkinoille kesällä 2013, on otettu erittäin positiivisesti vastaan. Euroopassa sen markkinaosuus on omassa kokoluokassaan 23,3 %. Tämän vuoden kuuden ensimmäisen kuukauden aikana 2008:n tuotantomäärä nousi 100 000 kappaleeseen.

Myyntimenestyksen myötä Mulhousen tehdas Ranskassa on kolminkertaistanut 2008:n tuotantomäärän 860 kappaleeseen vuorokaudessa. Vastikään uudistunut Peugeot 3008 Crossover kasvatti alkuvuodesta myyntiään 13 % edelliseen vuoteen verrattuna.

Myös Peugeotin hyötyajoneuvot ovat kasvattaneet suosiotaan myynnin nousun ollessa 7,6 % vuoden 2014 kuuden ensimmäisen kuukauden aikana. Keväällä markkinoille tulleen uuden Boxer-mallin myynti on lähtenyt erinomaisesti käyntiin kaikkialla Euroopassa. Uusi Boxer lanseerataan Suomessa syyskuussa.

Peugeot kasvatti myyntilukemiaan Euroopassa 7,6 % eli markkinoiden keskiarvoa enemmän saavuttaen 6,6 % markkinaosuuden. Peugeotin myynti nousi esimerkiksi Espanjassa 14,3 %, Italiassa 16,3 % ja Portugalissa peräti 38,5 %. Peugeotin markkinaosuus oli nousussa myös useissa Euroopan maissa, esim Ranskassa, Italiassa, Itävallassa, Belgiassa, Tanskassa ja Norjassa.

Ranskassa Peugeotin myynti nousi kaksi kertaa niin paljon kuin markkinat. Ranskan henkilöautomyynnin noustua 2,9 % nosti Peugeot myyntiään peräti 7,5 % saavuttaen 17 % markkinaosuuden. Uusi Peugeot 308 oli C-segmentin myydyin automalli 3 % markkinaosuudella ja myös 3008 ja 508 olivat kokoluokkansa myydyimpiä malleja.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 22.7.2014