Tuulilasi

PSA satsaa lataushybrideihin sähköautojen sijaan


PSA Group on aloittamassa vahvan panostuksen lataushybridimalleihin. Syynä ovat Euroopan koko ajan kiristyvät päästövaatimukset.
Kuvat PSA

DS 7 Crossback tulee olemaan ensimmäinen PSA:n uusi lataushybridimalli, sen myynti alkaa syyskuussa 2019. Sen jälkeen tulevat prässä Peugeotit 3008 ja 508, Opel Grandland X ja Citroen C5 Aircross. Kaikki autot tehdään samalle uudelle e-EMP2-alustalle.

Pienemmät autot tehdään VMP-alustalle, mutta niistä tehdään täyssähköisiä. Ensimmäinen sähkömalli on DS 3 Crossback.

Yhtiön Push to Pass -strategian mukaan vuoteen 2021 mennessä ulos tulee kaikkiaan 15 sähköistettyä mallia. Niistä seitsemän on täyssähköisiä ja kahdeksan lataushybridejä. Vuoteen 2025 mennessä yhtiön joka mallista löytyy myös sähköinen versio.

Monet autonvalmistajat kuten Renault, Volkswagen ja Mercedes satsaavat laajasti täyssähköisiin autoihin täyttääkseen tiukkenevat päästönormit ja välttääkseen jopa satojen miljoonien eurojen sakot, mutta PSA:lla uskotaan enemmän lataushybrideihin. Yhtiön mukaan kuluttajat ostavat helpommin lataushybridin, koska täyssähköautojen ajosäde, latausaika ja latausinfran keskeneräisyys eivät houkuttele täyssähköauton ostamiseen.

”Lataushybridin perustava myynti-idea on vapaus. Polttomoottoriautoihin verrattuna nämä eivä eroa millään muulla tavalla kuin että bensatankin vastakkaisella puolella on latausportti”, sanoo PSA:n lataushybridiohjelman johtaja Olivier Salvat.

Yksi ero on toki myös hintalapussa, mutta PSA:n mukaan lataushybridin kokonaiskustannukset tulevat vuosien aikana olemaan samat kuin dieselautolla. PSA on vedonnut myös Ranskan hallitukseen, että se kehittäisi tukijärjestelmän lataushybridien ostajille. Ranskassa sähköautotuki on 6000 euroa, mutta lataushybridien 1000 euron tuesta luovuttiin vuonna 2017.

Julkaistu: 8.10.2018