
Münchenissä järjestettävä IAA-näyttely ei ole enää autonäyttely samaan tapaan kuin Frankfurt oli joskus aikoinaan. Münchenissä itse puhutaan liikkuvuusmessuista. Esillä oli kaikkea mahdollista sähköpotkulaudoista Hyper Loop -junaan.
Toki osa autotehtaista oli esillä yhä varsin näyttävästi – etenkin saksalaisvalmistajat. Ja useammalla osaston vetonaulana oli tuttuun tapaan varsin sporttinen menopeli. Tässä suhteessa mikään ei näytä maailmassa muuttuneen. Mercedeksen ja Porschen konseptit toivat kiistatta silmäniloa kiinalaisten myyntipainotteisiin osastoihin verrattuna. Ja kiinalaisia autobrändejä olikin paikalla huomattava määrä. Suurin osasto oli BYD:llä, joka tähtää lähivuosina maailman suurimmaksi sähköautojen valmistajaksi. Jos plugarit lasketaan mukaan, sellainen se jo tietysti onkin.
Myös Henrik Fisker oli valinnut Münchenin paikaksi näyttää ensi kertaa Euroopassa kolme uutta ja vuonna 2025 myyntiin tulevaa sähköautoaan. Edullisimman näistä, 4,5-metrisen kompaktin Pear-katumaasturin pitäisi maksaa maltilliset 32 900 euroa, jos ja kun se aikoinaan saapuu kauppoihin. Fisker ei tosin ollut mukana varsinaisessa IAA:n ohjelmassa, mutta autot esiteltiin pienelle joukolle lehdistöä näyttelyä edeltävänä iltana. Pearia enemmän päitä käänsi kuitenkin Rōnin, joka maksaa jo puoli miljoonaa. Ennakkotilauksia otetaan vastaan 2000 dollarin maksua vastaan.
Myös VW oli paikalla, ja osaston tähdeksi oli valjastettu VW ID. GTI -konsepti. Sekin alleviivaa sitä, että vanhoilla tutuilla markkinointimekanismella mennään jatkossakin, vaikka polttomoottorit vaihtuvat sähköisiin.