Tuulilasi

Porschen suorituskykyisin Panamera-malli onkin pistokehybridi



Porschen suorituskykyisin Panamera-malli onkin pistokehybridi

Porsche on julkistanut Geneven autonäyttelyn alla ensimmäiset kuvat ja tiedot uudesta Panamera Turbo S E-Hybrid -mallista. Kyseessä on Panamera-malliston tehokkain malli.
Teksti Max Lange
Kuvat Porsche

Uutuus on uuden Panamera-malliston toinen pistokehybridi, ja se tulee V6-moottorisen pistokehybridin rinnalle. Turbo S E-Hybridissä sähkömoottoreihin on yhdistetty tavallisesta Turbo S -mallista tuttu kaksoisahdettu V8, joka tuottaa mojovat 550 hevosvoimaa.

Porsche kertoo E-Hybridin sähkömoottorin tuottavan 136 hevosvoimaa. Kun polttomoottorin ja sähkömoottorin voimavarat yhdistetään, nousee Panameran kokonaisteho huimaavaan 680 hevosvoimaan. Kokonaisvääntöä hybridijärjestelmä tuottaa 850 Nm.

Hybridijärjestelmän nelivedon toteuttamistapa on haettu 918 Spyder -superautosta. Turbo S E-Hybridin kiihdytysaika nollasta sataan on 3,4 sekuntia. Porsche toki lupaa pistokehybridille erittäin alhaista 2,9 l/100 km keskikulutusta, mutta todellisuudessa tähän ei arkiajossa päästä. 14 kWh akun turvin kuitenkin pelkällä sähköllä ajo onnistuu noin 50 km.

Suomen hiilidioksidiperustaisen autoverotuksen vuoksi vain 66 g/km tupruttava Panamera Turbo S E-Hybrid ei tule varmaankaan edes olemaan malliston kallein malli, vaikka verottomana näin tilanne olisikin. Tällä hetkellä Panamera Turbon hinta Suomessa on 274 000 euroa, josta autoveroa on rapsakat 100 000 euroa.

Saksasssa uuden pistokehybridi-Panameran hinnat starttaavat 185 000 eurosta.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90. 

Julkaistu: 24.2.2017