Tuulilasi

Porschen Mission E latautuu jopa 20 minuutissa

Porschen Mission E latautuu jopa 20 minuutissa

Porsche on suunnitellut Mission E -sähköautoonsa 800-voltin lataussysteemin, joka on kapasiteetiltaan tuplasti suurempi kuin nykyisissä tuotantosähköautoissa.
Kuvat Porsche
Mainos

Samankaltaista 800 voltin systeemiä se on jo käyttänyt 919 Hybrid Le Mans -kilpa-autossaan. Porschen systeemissä volttien noustessa ei kuitenkaan tarvitse käyttää paksumpia kaapeleita, mikä johtaisi auton painon lisääntymiseen.

”Teemme suoraa yhteistyötä LG:n ja Panasonicin kemistien kanssa, me uskomme litium-ioniakkujen tehosuhteen paranevan tulevaisuudessa noin 5 % vuosittain. 800 voltin lataussysteemillämme autonomistaja voi ladata Mission E:nsä 20 minuutissa valmiiksi 400 kilometrin ajoon”, sanoo Porschen elektroniikkaosaston johtaja Uwe Michael Autoblogille.

Mission E saattaa olla kuitenkin vasta toinen 800 voltin systeemiä käyttävä valmistaja, sillä Fiskerin EMotionin 800-volttinen lupaa 200 kilometrin latauksen vain yhdeksässä minuutissa. EMotionin pitäisi tulla markkinoille ensi vuonna.

”Tien päällä autojemme käyttäjät voivat ladata akkunsa Turbo Charger -asemilla, mutta meiltä on tulossa kotikäyttöön älykäs seinälaturi. 3,6 kW:n systeemi riittää 911 lataushybridille, Mission E:hen on tulossa joko 11 tai 22 kW systeemi”, Michael kertoo.

”Lisää käyttömukavuutta tuo lisääntyvä liitettävyys. Lähitulevaisuudessa suoraan autoon voi tilata päivityksiä netitse, esimerkiksi vesiliirrosta varoittavan palvelun tai väliaikaisesti lisää hevosvoimia. Kehitämme näitä applikaatioita itse, sillä haluamme aina tuoda asiakkaille erityisen Porsche-fiiliksen.”

Julkaistu: 29.1.2018