Tuulilasi

Porschelta lisää ladattavia hybridejä


Porsche jatkaa vahvaa työtään voimalinjojen sähköistämisen parissa ja esittelee Cayenne-malliston lippulaivamalliksi ladattavan hybridin, kuten aiemmin Panamera-mallisarjaan.
Kuvat Porsche

Cayenne Turbo S E-Hybridin ja Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupén 500 kW:n (680 hv) tehojen takana on kahdeksanvaihteiseen Tiptronic S -voimansiirtoon integroidun sähkömoottorin (100 kW/136 hv), ja nelilitraisen V8-moottorin (404 kW/550 hv) yhdistelmä.

900 Nm:n maksimivääntö saavutetaan lähes tyhjäkäynnistä. Molempien mallien kiihtyvyys 0-100 km/h on 3,8 sekuntia ja ne saavuttavat 295 km/h huippunopeuden. Cayenne Turbo S E-Hybrid ja Turbo S E-Hybrid Coupé tarjoavat 32 kilometrin toimintamatkan ilman paikallisia päästöjä. Keskimääräinen WLTP-standardin mukainen kulutus on 4,8-4,9 litraa / 100 km (polttoaine) ja 23,6-23,7 kWh / 100 km (sähkö).

Näiden kahden huippumallin lisäksi hybridimallistoa täydentää uusi Cayenne E-Hybrid Coupé, jonka tehot ovat 349 kW (462 hv), vääntö 700 Nm ja 37 km:n (WLTP) toimintamatka sähköllä ajettaessa.

Ajonopeus jopa 135 kilometriä tunnissa pelkällä sähköllä

Kuten kaikki Porschen ladattavat hybridit, Cayenne-perheen uusi huippumalli on myös eräs premium-segmentin urheilullisimmista ajoneuvoista, eikä suinkaan hybridivoimalinjastaan huolimatta vaan sen ansiosta. Cayenne Turbo S E-Hybrid -malleissa sähkömoottori sijaitsee V8-moottorin ja kahdeksanvaihteisen Tiptronic-vaihteiston välissä.

Näitä kahta moottoria yhdistää hybridimoduulin sisälle rakennettu erotteleva kytkin, Electric Clutch Actuator (ECA). E-Power-ajotilassa sähkömoottori voi saavuttaa jopa 135 km/h huippunopeuden. E-Poweria voidaan käyttää myös muissa ajotiloissa vahvistamaan kiihtyvyyttä. Hybrid Auto-, Sport- ja Sport Plus -ajotilat voidaan valita vakiovarusteena olevaa Sport Chrono -varustepakettia käyttäen. Porsche on ottanut mallia tähän kiihtyvyysperiaatteeseen legendaarisesta 918 Spyder -superautosta.

Litiumioniakku on asennettu tavaratilan lattian alle ja sen kapasiteetti on 14,1 kWh. Korkeajänniteakku latautuu täyteen 2,4 tunnissa, kun käytössä on auton vakiovarusteinen 7,2 kW:n vaihtovirtalaturi kytkettynä 400 voltin kolmivaihevirtaan ja 16 ampeerin sulakkeella. Lataus kestää kuusi tuntia, kun käytetään tavanomaista kotipistorasiaa (230 volttia ja 10 ampeeria). Lataus voidaan käynnistää myös ajastetusti Porsche Communication Management järjestelmän tai älypuhelimissa ja Apple® Watchissa toimivan Porsche Car Connect sovelluksen avulla.

Kallistuksenvakausjärjestelmä, ilmajousitus ja keraamiset jarrut vakiona

Cayenne Turbo S E-Hybridin ja Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupén tehdasvarusteluun kuuluvat vakiona muun muassa seuraavat ominaisuudet: sähköinen kallistuksenvakausjärjestelmä (Porsche Dynamic Chassis Control, PDCC), taka-akselin tasauspyörästön lukko (Porsche Torque Vectoring Plus, PTV Plus), suorituskykyinen keraaminen jarrujärjestelmä (Porsche Ceramic Composite Brake, PCCB), aerodynaamisesti muotoillut 21-tuumaiset kevytalumiinivanteet sisältäen korinväriset lokasuojien kaarien levitykset, Power Steering Plus -ohjaustehostin sekä Sport Chrono -paketti. Mukautuva kolmikammioinen ilmajousitus ja Porsche Active Suspension Management (PASM) -järjestelmä varmistavat Porschelle ominaisen ajodynamiikan ja erinomaisen ajomukavuuden. Lisävarusteina saatavana ovat mm. kevytmetallivanteet 22 tuumaan asti sekä nelipyöräohjaus.

Täydelliset tietoyhteydet sekä lisäilmastointi vakiona

Täydelliset tietoyhteydet kuuluvat kaikkiin Cayennen malleihin vakiona. Käytettävissä ovat navigaation reaaliaikaiset liikennetiedot, älykäs nettiselailun ääniohjaus sekä kattavat Porsche Connect -palvelut, mukaan lukien julkisten latauspisteiden haku. Kaikkiin Cayennen versioihin on saatavana lisävarusteina uuden vuosimallin alkaessa muun muassa langaton Apple CarPlay®, uusi USB-C-portti sekä induktiivisella lataustoiminnolla varustettu älypuhelimen lataustaso. Porschen kaikissa hybridimalleissa on lisäilmastointi vakiona. Lisäilmastointia voidaan hallinnoida suoraan PCM-järjestelmästä sekä Porsche Connect -sovelluksella, minkä ansiosta ajoneuvo voidaan lämmittää ja viilentää myös silloin, kun auto ei ole käynnissä.

Kaikissa Cayennen malleissa on LED-ajovalot, nopeudenrajoitustoiminnolla varustettu vakionopeudensäädin, kameraa hyödyntävä jalankulkijan havainnointijärjestelmä sekä edessä ja takana sijaitseva pysäköintiavustin. Cayenne Coupéssa on lisäksi takaosaa havainnoiva kamerajärjestelmä. Lisävarusteita ovat LED matrix -ajovalot, tuulilasinäyttö, lämpökameralla varustettu pimeänäköavustin sekä digitaalinen ajoavustin Porsche InnoDrive, johon sisältyy sopeutuva vakionopeussäädin, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, kaistanvaihtoavustin, risteysavustin sekä hätäjarrutus.

Tupladebyytti: Cayenne Coupé V6- ja V8-hybrideinä

Cayenne Coupén myötä Porsche täydentää katumaasturimallistoaan vieläkin urheilullisemmalla variantilla. Uuden Cayenne Coupé -malliversion keskeisiä uusia ominaisuuksia ovat ainutlaatuinen katon ja takaosan muotoilu, aktiivinen takaspoileri, kaksi erillisistuinta takana ja kaksi vaihtoehtoista kattoratkaisua: vakiona oleva kiinteä panoraamalasikatto sekä lisävarusteena saatava hiilikuitukatto. Myös coupé-malliseen katumaasturiin on saatavana kahta eri hybridiversiota joko 4,0-litraisella V8-kaksoisturbomoottorilla tai 3,0-litraisella V6-turbomoottorilla. Uusi Cayenne E-Hybrid Coupé tarjoaa 340 kW:n (462 hevosvoiman) tehot ja 700 Nm:n väännön. Vakiona saatavalla Sport Chrono -paketilla varustetun Cayenne E-Hybrid Coupén kiihtyvyys 0-100 km/h on 5,1 sekuntia (5,0 sekuntia lightweight sport -paketilla varustettuna) ja sen huippunopeus on 253 km/h. WLTP-mittaustavan mukainen keskikulutus on 4,1 litraa sadalla kilometrillä (polttoaine) ja 23,3 kWh / 100 km (sähkö). Toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa on 37 kilometriä.

Julkaistu: 16.8.2019