Tuulilasi

Porsche julkisti Panamerasta uuden säästöpossuversion – 462 hv ja 2,5 l/100 km

Porsche julkisti Panamerasta uuden säästöpossuversion – 462 hv ja 2,5 l/100 km

Porsche on julkistanut tuoreesta Panamerastaa 4 E-Hybrid -pistokehybridiversion. Neliovinen uutuus yhdistää alhaisen kulutuksen hurjaan suorituskykyyn.
Teksti Max Lange
Kuvat Porsche
Mainos

Panamera 4 E-Hybridin viralliset suorituskyky- ja kulutusarvot ovat vaikuttavaa luettavaa. Auton kokonaistehoksi luvataan 462 hevosvoimaa ja vääntöäkin löytyy 700 Nm. Silti auton viralliseksi kulutuslukemaksi ilmoitetaan vain 2,5 l/100 km ja CO2-päästöiksi 56 g/km. Todellisuudessa näistä lukemista jäädään kauas, vaikka Porschen saisi aina ennen lähtöä kiinni töpseliin.

Porsche kehuu, että uutuuden hybridijärjestelmää on kehitetty tuntuvasti edeltäjästä. Oppia on haettu erityisesti 918 Spyder hyperautosta. Sähkömoottorin avut tulevat käyttöön heti kaasupoljinta painettaessa. Näin on saatu eliminoitua keulalla sijaitseva 2,9-litraisen V6-Turbon turboviive minimiin.

Panamera-hybridille luvataan noin 50 kilometriä toimintamatkaa pelkällä sähköllä. Tämän mahdollistaa aiemmasta parantunut 14,1 kWh:n akusto. Edellisen sukupolven Panamera-Hybridissä akkujen kapasiteetti oli 9,4 kWh.

Uuden Panamera-hybridin hintoja Suomessa  ei ole vielä julkistettu, mutta alhaisen CO2-päästätason takia voisi kuvitella, etta E-Hybridistä tulee Panamera-malliston edullisin malli Suomessa. Euroopassa auton toimitukset alkavat huhtikuun puolessavälissä 2017.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 9.9.2016