
Mikään ei ole nurinkurisempaa kuin tehdä erittäin hyvä urheiluauto, ja muuntaa se sitten maastokelpoisemmaksi – etenkin kun mallistossa on jo valmiiksi parikin katumaasturia.
Näin Porsche kuitenkin teki – ja luultavasti käsissä on uusi hittituote. Maailmassa, jossa yhä harvempi ajaa koskaan elämässään asfalttiteiden ulkopuolella, yhä useampi haluaa luoda "maastoajoneuvoilla" itsestään imagoa suurena seikkailijana.
Virallisesti 911 Dakar esiteltiin Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuussa 2022, ja nyt ensimmäiset toimittajat ovat päässeet auton rattiin. Ja totta kai kokemukset haettiin aavikolta – tehdäänhän uudella versiolla kunniaa Paris-Dakar rallin vuonna 1984 voittaneelle 953:lle (kuva alla).
Toimittajien kommenteista paistaa läpi into siitä, miten hyvä auto on ajaa sekä asfaltilla että sen ulkopuolella.
Isossa kuvassa selvää silti on, että Porschekin siirtyy yhä enenevissä määrin sähköön. Huhut tänä vuonna uudistuvan 911:n hybridiversiosta kiihtyvät, ja viimeistään kolmen vuoden kuluttua uuden sukupolven 911 saa lopullisesti sähköä voimalinjaansa. Ja lisää on luvassa.
Porsche on vahvistanut ottavansa tuotantoon sekä Macanin että Cayennen sähköversiot. PPE-pohjalevylle kasattava sähkö-Macan nähtäneen tämän vuoden lopulla Los Angelesin autonäyttelyssä, kun E-Cayennea on odoteltava pari vuotta kauemmin. Lisäksi kehitteillä on uusi ja koodinimellä K1 kulkeva sähköinen crossover Cayennen yläpuolelle. Vuoteen 2030 mennessä Porsche olettaa, että 80 prosenttia kaikista sen myymistä autoista kulkee pelkästään sähköllä.