Tuulilasi

Porsche osti siivun kroatialaisesta Rimacista: "Toivomme läheistä yhteistyötä"

Porsche osti siivun kroatialaisesta Rimacista: "Toivomme läheistä yhteistyötä"

Toinen yhtiö tekee upeita ja ihailtuja erittäin suorituskykyisiä autoja ja suhtautuu kunnianhimoisesti sähköautoihin, toinen valmistaa superhienoja ja harvinaisia superautoja, joissa on jo sähkömoottorit. Kyseessä ovat Porsche ja kroatialainen Rimac, josta Porsche ilmoitti juuri ostaneensa 10 % osuuden.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Porsche
Mainos

Superautojen lisäksi Rimac Automobili valmistaa sähkömoottorikomponentteja ja akustoja, joten Porschen tekemässä kaupassa ei ole kyse pelkästä investoinnista. Porsche haluaa päästä osille Rimacin teknologiasta. ja juuri sopivasti Rimacin perustaja Mate Rimac on kaivannut jo jonkin aikaa kasvua yritykselleen. Nyt siihen on mahdollisuus.

Porsche painii aivan eri sarjassa, sillä on VW Groupin sateenvarjon alla paljon hybriditeknologiaa ja sähköautoja, lisäksi se on rakentamassa satojen pikalatausasemien verkostoa.

Rimac on alle 10 vuodessa noussut autotallipuuhastelusta yhdeksi maailman eksoottisimmista sähköautovalmistajista. Concept One oli yhtiön ensimmäinen auto, joka nousi julkisuuteen, kun ”The Grand Tour” -ohjelman juontaja Richard Hammond menetti sen hallinnan ja ajoi auton romuksi.

Nyt Rimac tekee töitä Concept Twon kanssa, joka julkistettiin alkuvuodesta Geneven autonäyttelyssä. Auto on Grand Tourer, mutta se on vain savuverho. Autossa on nimittäin liki 2000 hevosvoimaa ja sen huippunopeus on kirkkaasti yli 400 km/h.

Porsche kertoi lehdistötiedotteessa kaupoistaan myös Rimacin autosta. Tiedote korosti etenkin Concept Twon 640 kilometrin ajosädettä yhdellä latauksella sekä kykyä saada 80 % akuista täyteen puolessa tunnissa 250 kW pikalatauksella.

”Rimac on vakuuttavasti osoittanut kykynsä sähköautorintamalla. Heidän ideansa ja lähestymistapansa on poikkeuksellisen lupaava, mistä syystä halusimme tehdä tämän kaupan ja toivomme sen johtavan läheiseen kehitysyhteistyöhön”, Porschen johtokunnan jäsen Lutz Meschke sanoi.

Myös Mate Rimac ylisti yhteistyömahdollisuuksia.

”Tämä yhteistyö on tärkeä askel Rimacille. Me haluamme kasvaa sähköautojen komponenttien ja systeemien toimittajana sekä liitettävyyden ja kehittyneen avustinteknologian mielenkiintoisilla alueilla”, Rimac sanoi.

Rimacilla on tällä hetkellä 400 työntekijää.

Julkaistu: 20.6.2018