Autot ja liikenne
Tuulilasi

”Polttomoottoriautoissa vakava ja selvä riskitekijä” – kuka korvaa vahingot?

”Polttomoottoriautoissa vakava ja selvä riskitekijä” – kuka korvaa vahingot?

Polttomoottoriauton tankkauspiste Helsingin Sörnäisissä. Kuva: Wikimedia Commons / Vkem.
Teksti Vesa Linja-aho
Mainos

Polttomoottoriautosta loppuu polttoaine, auto hyytyy keskelle kaistaa, hätävilkut eivät pelaa, perään ajaa pimeässä toinen auto – kuka korvaa?

Orimattilassa sattui tiistain ja keskiviikon välisenä yönä polttomoottoriauton ja henkilöauton kolari ennen Orimattilan ja Lahden rajaa. Polttomoottoriauton hyydyttyä sen kuljettaja oli lähtenyt viemään tielle varoituskolmiota ja tällä välin henkilöauto törmäsi polttomoottoriauton perään. Koska polttomoottoriautosta oli akkukin tyhjä, kuljettaja ei ollut voinut käyttää auton hätävilkkuja tai muita valoja vaarasta varoittaakseen.

Polttomoottoriliiton toimitusjohtaja, juristi Pentti Pykälä ei ole ennen kuullut vastaavasta tapauksesta, mutta toteaa, että kyseessä voi olla vakava ja selvä riskitekijä.

– Tällaista tilannetta ei saisi päästä syntymään. Polttomoottoriauton valmistajien olisi tarpeen lisätä autoon jonkinlainen varavirtajärjestelmä, tai led-varoitusvalo, koska se ei syö paljon virtaa, Pykälä sanoo.

Myös mahdollisten vahinkojen korvaajan selvittäminen on juridisesti monimutkainen kysymys.

- Liikennevakuutus korvaa vahingot, mutta mikä on vakuutusyhtiön ja mikä auton valmistajan osuus maksusta? Entä miksei polttomoottoriauton kuljettaja etsinyt polttoaineen tankkauspistettä ajoissa? Polttomoottoriautossa on ominaisuus, joka kertoo, kauanko autolla vielä voi ajaa, Pykälä toteaa.

HEIJASTINLIIVIT HALPA HENKIVAKUUTUS

Polttomoottoriauton kuljettajaa ei voida Pykälän mielestä syyttää törkeästä huolimattomuudesta. Polttomoottoriauto on hyväksytty sellaisenaan Suomen liikenteeseen, eikä kuljettajaa voi tällöin velvoittaa pitämään mukanaan esimerkiksi ylimääräistä led-valoa.

- Siihen, paljonko auto kuluttaa polttoainetta, vaikuttaa muun muassa ajonopeus, matka ja ajotyyli. Polttoaineenkulutus voi vaihdella melkoisesti, eikä polttoaineen loppumista voi aina täydellisesti ennakoida.

Orimattilan tapauksessa kuljettaja toimi oikein viedessään varoituskolmiota tienposkeen. Tässäkin pitää olla äärimmäisen varovainen, ettei jää itse auton alle. Pykälä ei kannusta ketään vaihtamaan renkaita tienposkessa. Se voi olla hengenvaarallista.

Jos tielle hyytyneen auton tai kolariauton ympärillä täytyy liikkua, kannattaa auton sivulokeroon ostaa muutaman euron maksavat, heijastavat turvaliivit. Ne kun heittää päällensä, on varoituskolmion vieminenkin huomattavasti turvallisempaa.

Niemisen mielestä on autonvalmistajien vastuulla huolehtia, että autojen takaosassa on jotakin heijastavaa pintaa, joka auttaa niiden havaitsemista myös pimeällä.

- Polttomoottoriautothan on suunniteltu toisenlaisiin olosuhteisiin kuin mitä Suomessa on. Meidän pitkä pimeä kausi vaatii autolta enemmän.

Polttomoottoriauton siirtelyä tankin tyhjennyttyä vaikeuttaa se, ettei polttomoottoriautoja yleensä saa hinata, vaan ne pitää nostaa hinausauton lavalle.

- Polttomoottoriautoissa on vielä lastentauteja.

UUDET AUTOT OIKUKKAAMPIA

Sähköautonkin akku voi hyytyä. Tosin sähköautot eivät yleensä tee yhtä ilkeitä tepposia kuin Orimattilan polttomoottoriautotapauksessa. Toisin sanoen vaikka ajoakku olisi tyhjä, auto ei liiku, mutta virtaa riittää vielä valojen tai hätävilkkujen käyttöön.

Virranhallintajärjestelmään voi toki tulla vika, jolloin akusta ei saadakaan virtaa hätävilkuille, tai akku on muuten vaurioitunut.

- Uudemmissa autoissa on yleensä hyvin herkkä suojausjärjestelmä, joka ei anna enää yhtään virtaa, kun akun jännite laskee tarpeeksi alas. Auto ikään kuin suojaa itse itseään, Pykälä kertoo.

KUULOSTIKO LUKEMASI OUDOLTA?

Niin minustakin. Yllä oleva teksti on lähes sanasta sanaan samanlainen kuin Etelä-Suomen Sanomissa eilen julkaistu uutinen (ennen oikaisuja) – vaihdoin vain sähköauton ja polttomoottoriauton päikseen ja vähän muutin sanamuotoja sen mukaiseksi. Uutinen herätti keskustelua Sähköautot nyt -ryhmässä Facebookissa, ja laitoin toimitukseen viestiä että korjata pitäisi. Suurin virhe uutisessa oli, että käytännössä kaikissa sähköautoissa on jo polttomoottoriautoistakin tuttu 12 voltin sähköjärjestelmä (lyijy)akkuineen*, eli vaikka ajoakku ajettaisiin tyhjäksi, virtaa piisaa vielä hätävilkuille. Korjatussa uutisessa tätä nimitetään "varajärjestelmäksi" – mitä se ei varsinaisesti ole vaan se on käytössä jatkuvasti. Uutinen on nyt riittävän oikein – sanamuotoja en jaksanut ruotsinlaivalla vietetyn perhehärdellin lomasta annetun puhelinhaastattelun jälkeen ruveta hienosäätämään…

Uutinen oli malliesimerkki ilmiöstä, joka liittyy uuteen tekniikkaan. Kun polttomoottoriauto palaa poroksi, siitä on pikku-uutinen paikallislehden nurkassa. Kun sähköauto palaa, se uutisoidaan näyttävästi oikein kuvan kanssa. Kun dieselbussi hyytyy pysäkille, sitä ei edes uutisoida. Kun sähköbussi hyytyy, se uutisoidaan ja sille irvaillaan ilmastonmuutoksen kiistäjiä myöten.

Summa summarum: niin polttomoottoriautoon kuin sähköautoonkin voi tulla sähkövika, joka pimentää auton täysin hätävilkkuineen päivineen – mutta vain sähköauto joutuu siitä syytetyn penkille. Ja olkaa tarkkana pimeällä: hirvissäkään ei ole hätävilkkuja.

* Satunnaisia poikkeuksia on vanhemmissa malleissa, mutta kaikissa tietämissäni 2010-luvun sarjavalmisteisissa sähköautoissa hätävilkkujen sähkönsaanti on varmistettu myös tilanteissa, joissa korkeajänniteakku on pois pelistä. Eikä se ajoakkukaan "tyhjä" ole vaikka auto ei enää liikkuisikaan.

Julkaistu: 16.7.2015