Tuulilasi

Polttoainetoiminen lisälämmitin korvaamassa lohkolämmittimet

2


Polttoainetoiminen lisälämmitin korvaamassa lohkolämmittimet

Helppokäyttöiset polttoainetoimiset lämmittimet ovat pitkälti korvanneet perinteiset sähkötoimiset auton lisälämmittimet. Uusien autojen moottoreissa ei perinteiselle lohkolämmittimelle ole enää nykyisin paikkaa, jolloin tehdasasenteinen lisälämmitin on luonnollinen valinta.
Kuvat Volkswagen

”Polttoainetoiminen lisälämmitin asennetaan tehtaalla jo noin 70 prosenttiin Suomeen tuotavista Volkswagen-henkilöautoista”, kertoo jälkimarkkinointipäällikkö Rolf Rehtonen.

Polttoainetoimisten lämmittimien suosiota on lisännyt niiden käytön helppous: autoa ei tarvitse kytkeä sähköpistokkeeseen, vaan esilämmityksen voi ajastaa ennalta tai napsauttaa päälle kaukosäätimestä vaikka kotisohvalla istuen. Lämmitin on myös käytettävissä missä tahansa, olipa auto pysäköitynä kadun varteen tai hiihtokeskuksen parkkipaikalle. Jos autossa on etäohjausmahdollisuus (SIM-kortti), voi lämmittimen kytkeä vielä kauempaa päälle älypuhelinsovelluksella.

”Lämmitin on myös erittäin nopea. Kun kovalla pakkasella sähkölämmitintä on pidettävä päällä jopa kolme tuntia, riittää polttoainetoimisella lämmittimellä useimmiten puolen tunnin lämmitysaika”, Rehtonen sanoo.

Aiemmin tavallinen ratkaisu oli sähköllä toimiva lohkolämmitin, jonka vastus kuumensi moottorin sylinterilohkoa ympäröivää jäähdytysvettä. Uusissa moottoreissa vesitilat ovat pieniä eikä lohkolämmittimelle ole monessa mallissa enää paikkaa, jolloin on siirrytty käyttämään öljypohjaa ja sylinterilohkoa ulkopuolelta lämmittävää säteilylämmitintä. Joihinkin automalleihin on saatavilla myös ns. letkulämmitin, joka kytketään lämmittämään jäähdytysvesijärjestelmää moottorin ulkopuolelta.

Volkswagenissa tehdasasenteinen lisälämmitin on useimmiten Webaston valmistama, osassa malleista käytetään Eberspächerin tuotteita.

”Lisälämmitin on saatavana bensiini- ja dieselkäyttöisiin autoihin sekä tehdasasenteisena että jälkiasenteisena”, Rehtonen kertoo.

Lämmitys parantaa liikenneturvallisuutta

Perinteiset sähkölämmittimet esilämmittävät auton moottoria, jolloin myös sisätilat ja tuulilasi alkavat lämpiämään liikkeelle lähdön jälkeen nopeammin. Matkustamo ja tuulilasi eivät kuitenkaan lämpene pelkällä lohkolämmittimellä, joten mukavuuden vuoksi lisänä käytetään usein erillistä puhaltimella varustettua sisätilanlämmitintä.

”Sisätilojen lämmitys on talvella tärkeää liikenneturvallisuuden vuoksi, sillä ikkunat ovat heti liikkeelle lähtiessä sulana eikä myöskään huurretta synny lämpimään autoon yhtä helposti”, Rehtonen sanoo.  

Polttoainetoimista lisälämmitintä käytettäessä erillistä sisätilan lämmitintä ei tarvita. Lisälämmitin käyttää hyväkseen auton omaa lämmitysjärjestelmää ja lämmityskanavia. Tällöin lämpöä saadaan nopeasti suoraan tuulilasille, joka saadaan pakkasellakin helposti sulamaan.

”Näemme varusteen turvallisuuden ja mukavuuden kannalta niin olennaiseksi, että olemme hinnoitelleet polttoainetoimisen lämmittimen noin puolet kilpailijoita edullisemmaksi. Esimerkiksi Volkswagen Golfin lisälämmittimen autoverollinen hinta on 700­–750 euroa moottoriversiosta riippuen”, Rehtonen kertoo.  

Lisälämmitin toimii ensisijaisesti auton sisätilan lämmittimenä ja toissijaisesti moottorilämmittimenä. Moottorin lämmitys aloitetaan, kun jäähdytysnesteen lämpötila on riittävän korkea. Tämän vuoksi lämmitintä on hyvä käyttää riittävän pitkään, jotta myös moottori lämpiää riittävästi.

Autoilijan on lisälämmitintä käyttäessään huolehdittava kahdesta asiasta: virran ja polttoaineen riittämisestä. Lämmittimen polttoaineenkulutus on noin puoli litraa tunnissa, mutta automatiikka ei anna lämmittimen käynnistyä, jos tankki on miltei tyhjä tai akun jännite on laskenut liikaa.

”Virallista ohjetta auton ja lämmittimen sopivasta käyttöajasta ei ole, mutta nyrkkisääntö on, että parinkymmenen minuutin lämmityksen jälkeen autolla ajettaisiin vähintään sama parikymmentä minuuttia, jotta akku ehtii latautua. Jos autolla ajetaan paljon lyhyttä työmatkaa, niin suosittelemme kiinteästi asennettavan sähkötoimisen akkulaturin hankkimista”, Rehtonen kertoo.

Lämmitin tehdastilauksena tai jälkiasenteisena

Polttoainetoimisen lämmittimen nopeuden salaisuus on auton oman lämmitysjärjestelmän hyödyntämisen lisäksi suuri teho. Kun lohkolämmittimen teho on tyypillisesti 500–600 wattia, säteilylämmittimen 300–400 wattia ja erillisen sisätilan lämmittimen 600–1500 wattia, lämmittää polttoainetoiminen lisälämmitin 4000–5000 watin teholla. 

Tehdasasenteinen lisälämmitin on varsin edullinen lisävaruste, sillä laite on helpompi asentaa tuotantolinjalla kuin jälkikäteen. Jälkiasenteiset lämmittimet suositellaan asennettavaksi merkkihuollossa, jossa tunnetaan parhaiten asennuspaikat ja tarvittavat liitännät.

”Lämmityslaitteet on integroitu auton muihin järjestelmiin, jolloin niitä voidaan usein ohjata esimerkiksi auton omalta kosketusnäytöltä. Merkkihuollossa voidaan selvittää, onko lämmittimen liittäminen auton tietojärjestelmään mahdollista”, Rehtonen kertoo.

Kaikissa Suomeen tuotavissa Volkswageneissa maahantuojan valitsemaan varustukseen kuuluu talvipaketti, jonka myötä autoon asennetaan jo tehtaalla mm. tehokkaampi laturi ja penkinlämmittimet.

”Myös lämmitettävän ratin ja takapenkin lämmittimet sisältävien lisävarustepakettien suosio on kasvanut. Lämmin ratti on sellainen varuste, jota osaa arvostaa, kun on sellaista kokeillut”, Rehtonen sanoo.

Julkaistu: 27.2.2018