
Toimitukseen saatiin maaliskuussa uusi käyttötestiauto. Ajamme isoakkuisella, etuvetoisella Polestar 2 -mallilla kuuden kuukauden taipaleen, jonka aikana kilometrejä tulee kertymään 10–15 000 kilometrin verran. Talviominaisuuksia on päästy maistelemaan heti alkuunsa ja muutkin vuodenajat ehtivät tulla tutuiksi käyttötestin aikana.
Mallin lähtöhinta on 49 900 euroa, joten tähän autoon saisi periaatteessa sähköauton 2000 euron hankintatuen – toimituksemme versiossa on kuitenkin sen verran lisävarusteita, että viisikymppiä ylittyy selvästi, ja valtion kompensaatiot jäävät tämän yksilön kohdalla haaveeksi.
WLTP-toimintamatkaa autolle luvataan maksimissaan 540 kilometriä, mikä on vaikuttava lukema. Todellisessa elämässä tämä tarkoittanee sitä, että vajaat 500 kilometriä on optimiolosuhteissa ehkä mahdollinen ja talvella leikkautuu tästäkin vielä sata kilometriä pois. Mittauksia emme tietenkään ole tässä vaiheessa ehtineet tekemään, mutta valistunut (ja kyyninen) arviomme on tämä. Sähköautona Polestar joka tapauksessa kuuluu toimintamatkan puolesta ykköskoriin.
Ykköskoria Polestar 2 on ensivaikutelman perusteella muutenkin. Sukulaisuus Volvoon näkyy hyvällä tavalla, kokoonpano on tehty huolella. Ajo-ominaisuuksiltaan auto on harvinaisen miellyttävä. Voimaa on tarjolla juuri sopivasti.