Eeva

Pippa Laukka: ”Suomalaisessa ruokakulttuurissa parasta on peruna”

Pippa Laukka: ”Suomalaisessa ruokakulttuurissa parasta on peruna”
Lääkäri, televisiojuontaja Pippa Laukka vaalii lapsuutensa makumuistoja. Hän nauttii yksinkertaisesta, maukkaasta ja terveellisestä kotiruuasta, jonka raaka-aineita voi poimia metsästä.
Julkaistu: 6.2.2021
Olet mitä syöt -ohjelman juontaja, lääkäri Pippa Laukka tekee omassa kodissaan samoja ruokia, joita hänen lapsuudenkodissakin tehtiin.

Pippa Laukan ruokavalinnat: ”Runsas kasvisten syönti on keho­positiivinen valinta”

"Kokkauksiani maistelevat aviomieheni Markku sekä perheemme kolme tytärtä Iina, 22, Tuuli, 16, ja Aava, 13. ­Helsingissä sijaitseva koti­talomme on suunniteltu ja rakennettu makumme mukaan. Keski­kerroksen avo­keittiössä kokkaamme yhdessä ja erikseen.
Perheessämme kaikki osaavat tehdä ruokaa. Ruuan tekee se, joka ehtii.
Ruuanlaittajana olen järkevä. Gourmet-­aterioiden sijaan teen yleensä kotiruokaa mutta olen rohkea maustaja. Jos jossain kikkailen niin jälkiruuissa. Rakastan mansikka­täytekakkua ja kahvikakkuja.
Pippa on tullut koko kansan tutuksi televisio-ohjelmasta Olet mitä syöt. Siinä hän opastaa ihmisiä kohentamaan hyvinvointia.
Inspiraatiota ammennan lapsuudestani ja luonnosta. Minulla oli ruokamielessä monipuolinen lapsuus. Tuntui kivalta, kun leivottiin, laitettiin ruokaa ja syötiin yhdessä. Metsäretkillä marja- ja sienikorit täyttyivät samalla kun mieli virkistyi.
Innostuin ruuanlaitosta ja erityisesti leipomisesta ala-asteella. Ensimmäinen leivonnaiseni oli sitruuna­kakku, josta myös vuotta vanhempi veljeni piti kovasti.
Valmistan edelleen samoja ruokia, joita tehtiin lapsuudenkodissani. ­Meillä syötiin paljon keittoja ja laatikkoruokia. Valmis­ruokia ei käytetty.
Sunnuntaisin meillä oli tapana syödä vähän arkea hienommin. Silloin ei istuttu keittiön pöydän ääreen vaan ateria katettiin ruokailutilaan.
Tykkäsin osallistua ja taittelin lautasliinat kauniisti. Ruokana oli esimerkiksi hyvä pihvi ja itse tehdyt ranskan­perunat.
Pipan lapsuudenkodissa oli usein sunnuntaisin jälkiruokana karpalojäädykettä.
Syömiseni on muuttunut viimeisen kymmenen vuoden aikana kala- ja kasvis- painotteiseksi. Nykyisin syön lihaa paljon vähemmän kuin ennen, vaikka olen seka- syöjä ja tykkään hyvästä pihvistä.
Runsas kasvisten syönti on keho­positiivinen valinta. Siitä tulee hyvä olo. Myös yleinen ilmapiiri kannustaa kasvisten syömiseen. Ruuantuotannon ekologisuuteen ja eettisyyteen kiinnitetään paljon huomiota.
Olet mitä syöt -televisio-ohjelman asiantuntijalääkärinä pyrin parantamaan ­ihmisten terveyttä ja auttamaan heitä voimaan hyvin. Hyvinvointiin liittyvät kaikki elintavat. Ravinto on vain yksi mutta tärkeä osa kokonaisuutta.
Minua huolestuttaa ruokavalio, joka koostuu ainoastaan eineksistä. Pitkälle prosessoidut elintarvikkeet, kuten teolliset välipalat, ovat usein niukkaravinteisia, ja ne sisältävät paljon suolaa sekä kovia rasvoja.
Toki monia eineksiä pystyy muokkaamaan entistä terveellisemmiksi esimerkiksi lisäämällä niihin kasviksia.
Keho ohjaa Pippa Laukan ruokavalintoja. ”Syön vähän suolaa ja paljon kasviksia, sillä se tuntuu kropassa hyvältä.”
Salainen paheeni oli aikoinaan runsas suolan käyttö. Kun tapasin nykyisen mieheni, hän kommentoi ruokani suolaisuutta, mikä herätti minut. Olen sen jälkeen vähentänyt reippaasti mausteen käyttöä.
Nykyään lisään suolaa vain kananmunan päälle. Jos hotellin aamiaispuurossa on suolaa, puuro on pilalla.
Pieni herkuttelu on minusta hyve eikä pahe. On tärkeää nauttia ruuasta mutta kohtuudella. Lempiherkkuni on marjarahka.
Suomalaisessa ruokakulttuurissa parasta on peruna. Moni yllättyy, kun näytän sen syömiselle vihreää valoa.
Hiilihydraattipitoinen, monipuolinen ja edullinen peruna on hyvä pohja terveelliselle ruokavaliolle. Perunasta saa tehtyä terveellistä tai epäterveellistä valmistustavan, suolan määrän ja rasvan laadun sekä määrän mukaan. Itse syön perunaa mieluiten keitettynä tai muussina.
Maailman ruokakulttuureista suosikkini on Kypros. Siellä nautittu ruoka on aina iloinen yllätys. Se on selkeää, yksinkertaista ja maukasta. Ruuassa on paljon vihanneksia ja hedelmiä sekä makuja ja mausteita.
Olen käynyt saarella kymmenen vuoden ajan naisten jalkapallomaajoukkueen leireillä, sillä olen joukkueen lääkäri.
Pikaruokabravuurini on vokissa tai kasarissa paistettu kiinankaalihässäkkä. Sinne voi upottaa monenlaisia kasviksia ja nopeasti kypsyvää broileria. Maustan aterian pippureilla ja chilillä sekä maltillisesti soijakastikkeella.
Maustehyllyssä suosikkejani ovat erilaiset pippurit. Mustapippuria rouhin vähän kaikkeen, ja sitruunapippuri sopii mainiosti kalan kanssa.
Tykkään paljon suppilovahveroista ja siitä, mitä ne edustavat: monipuolisuudesta, edullisuudesta, helppoudesta ja terveellisyydestä. Suppilovahvero on kuin ihminen, joka ei tee itsestään numeroa mutta jolla on sanottavaa.
Muodikas kulhoruoka, poke bowl, on kotoisin Havaijilta. Tässä versiossa on tonnikalaa ja perunaa.
Nopeasti valmistuva kulhoruoka on mutkatonta syötävää, ja tuore tonnikalapihvi tekee siitä herkun.
Karpalojäädyke liittyy lapsuuteni sunnuntai­ruokamuistoihin ja isäni äitiin, joka oli säästäväinen evakko ja todella ahkera marjastaja.
Mummoni vei äitini ensimmäistä kertaa poimimaan karpaloita ja myöhemmin minutkin. Karpalosuon tuoksu on ihana, jäädykkeestä puhumattakaan.
Kodinkoneista käytän eniten televi­sio-ohjelma Kokkisodasta voittamaani kierto­ilmakypsennintä. Alkuihmetyksen jälkeen se on ollut meillä mikroaaltouuniakin kovemmassa käytössä.
Laitteella voi lämmittää ruuan nopeasti, ja sillä saa myös tehtyä vaikka rapeat ranskalaiset ilman rasvaa ja käryä. Lihapullat syntyvät vartissa.
Haluaisin oppia käyttämään tuoreyrttejä monipuolisesti. Käteni hamuaa useimmiten basilika- tai korianteripuskaa, mutta onhan yrttejä paljon muitakin. Voisin kokeilla myös niiden kasvattamista.
Jos saisin päättää, lisäisin tietoa kuitujen merkityksestä. Leseet ovat loistava tapa kasvattaa kuitujen määrää.
Leseitä voi lisätä puuron, smoothien tai jogurtin sekaan huoletta, sillä ne eivät maistu miltään. Niistä ei tule turhaa energiaa eikä suolaa.
Tunnen onnistumisen riemua, kun voin työssäni parantaa ihmisten hyvinvointia ja pienentää terveyteen liittyviä riskejä.
Haaveilen, että pääsisin matkustamaan Australiaan. Nauttisin siellä paikallisista herkuista, kuten barramundi-kalasta.”
Ehkä kävisin myös viinitilalla, vaikka juon vain vähän alkoholia. En ole siinä mielessä nautiskelija. Ruokajuomani on yleensä kupla­vesi.”
Kommentoi »