Autot ja liikenne
Tuulilasi

Pienten SUV:ien myynti räjähdysmäisessä kasvussa

Pienten SUV:ien myynti räjähdysmäisessä kasvussa

Pienten SUV:ien myynnin odotetaan kasvavan Euroopassa rajusti, kun kuluttajat valitsevat uusien autojen tarjonnasta crossoverin entistä herkemmin hatchbackin sijaan.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Renault
Mainos

Vuonna 2017 pieniä SUV:eja myytiin Euroopassa 1,4 miljoonaa kappaletta, LMC Automotiven mukaan tämän vuoden lukema tulee olemaan peräti 400 000 kappaletta enemmän. VW Groupin, Citroenin ja Opel/Vauxhallin ennustetaan yltävän yli 100 000 pienen SUV:n myyntiin.

Jo 2018 ensimmäisellä vuosineljänneksellä kokonaan uusista malleista Volkswagen T-Roc, Citroen C3 Aircross ja Opel/Vauxhall Crossland X myivät yli 25 000 kappaletta kukin.

Eniten tässä segmentissä myi Renault Capture, peräti 55 059 kappaletta, Peugeot 2008 oli kakkonen (50 117) ja yllättäen Dacia Duster kolmas (46 571). Dusterin myynti kasvoi viime vuodesta peräti 31 %. Se ohitti Opel Mokan, jonka myynti laski 17 %.

Uusista malleista hyviin lukemiin pääsivät myös Seat Arona, Kia Stonic ja Hyundai Kona.

”Tähän segmenttiin tulee koko ajan uusia malleja eri valmistajilta, markkinat ovat lähteneet lentoon. Me uskomme, että kasvua tulee olemaan seuraavan neljän vuoden aikana todella rajua, jopa 40 %”, sanoo NIssan Europen tuotejohtaja Ponz Pandikuthira.

Kompakti SUV kiinnostaa sopivan kokonsa ja nuorekkaan imagonsa vuoksi. Lisäksi kuljettaja istuu korkeammalla, mikä antaa paremman näkyväisyyden liikenteeseen.

LMC Automotiven mukaan vuonna 2019 segmentin autoja myydään hiukan alle kaksi miljoonaa, mutta 2022 jo 2,3 miljoonaa kappaletta.

”Tämän kokoluokan autoja valmistavat nyt kaikki kiihtyvällä vauhdilla, koska kuluttajat todellakin haluavat näitä autoja”, sanoo LMC:n analyytikko Sammy Chan.

JATO Dynamicsin tilastojen mukaan pikku SUV:eja myytiin 2018 ensimmäisellä vuosineljänneksellä eniten Italiassa, 97 744 kappaletta. Ranska oli aivan peesissä ja myös Iso-Britanniassa ja Saksassa myynti oli yli 70 000 kappaleen.

Usea autonvalmistaja onkin tuplaamassa kompaktien SUV:ien tuotantonsa, kuten Volkswagen. Hyundai, Kia ja Renault ovat samoilla jäljillä.

”Tuotantokustannukset eivät ole juuri isommat kuin hatchbackien, mutta autot ovat kalliimpia. Ja juuri se tekee näistä autonvalmistajille kiinnostavia”, kertoo JATO Dynamicsin Felipe Munoz.

JATO:n datan mukaan esimerkiksi Saksassa pienen SUV:n keskihinta on 23 386 euroa, kun hatchbackin on 17 317 euroa.

Julkaistu: 17.6.2018