Terveys ja hyvinvointi
Apu

Pieniä tekoja mielenterveydelle

Pieniä tekoja mielenterveydelle

Maailman mielenterveyspäivä muistuttaa, että mielenterveyttä voi hoitaa. Suomen Mielenterveysseura on koonnut viisi keinoa, joilla jokainen voi vahvistaa mielenterveyttään.
Teksti Apu-toimitus
Kuvat Fotolia
Mainos

1. Pidä huolta itsestäsi. Keskity elämän pieniin asioihin. Hyvinvointi ei ole yhtä kuin millimetrin tarkka ruokavalio tai ankara itsensä rääkkääminen. Yksinkertaiset asiat, kuten päivätorkut tai ystävien kanssa nautittu herkullinen ateria, ovat arjen terapiaa.

2. Innostu uudesta. Tuttujen rutiinien rikkominen tuo arkeen uusia kokemuksia ja elämyksiä. Irtiotto ei tarkoita maailmanympärysmatkan varaamista, vaan voit inspiroitua perinteisen kävelyreitin muuttamisesta tai vaikkapa uuden kielen opiskelusta.

3. Pidä yhteyttä ystäviin ja tuttaviin. Ihminen on laumaeläin, ja meille on luontevaa olla yhteydessä toisiin ihmisiin. Tapaa ystävä, johon et ole ollut yhteydessä aikoihin. Ole läsnä – jaa arkesi, mutta muista myös kuunnella toista.

4. Tunnista tunteet. Kokemuksemme ovat voimavara, mutta joskus kielteiset ajatukset saattavat jäädä pyörimään mieliimme pitkäksi aikaa. Älä torju tunteitasi, mutta opettele käsittelemään ne. Hyvä keino on pysähtyä illalla käymään läpi päivän tapahtumat, tiedostaa ne ja sitten siirtyä eteenpäin.

5. Pyydä tarvittaessa apua. Vaikealla hetkellä kenenkään ei pitäisi jäädä yksin. Tukeudu ystäviin

ja läheisiin ja hae tarvittaessa apua ulkopuoliselta taholta.

Maailman mielenterveyspäivää vietettiin jokavuotiseen tapaan 10.10. Vuodesta 1992 järjestetyn tapahtuman teemana on tänä vuonna ollut mielenterveyden vahvistaminen arjessa.

Teksti: Noora Takamäki

Lähde: Suomen Mielenterveysseura

Julkaistu: 13.10.2016