Tuulilasi

Peugeotin katutykki Suomeen

Peugeotin katutykki Suomeen

Peugeot 308 GTi by Peugeot Sport -mallin myynti alkaa myös Suomessa.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Peugeot
Mainos

Mallista on tuotannossa tarjolla kaksi tehoversiota, malliversiosta riippuen 250 tai 270 hevosvoimaa. Vääntömomentti on aina 330 Nm, ja se on käytettävissä laajalla 1900–5500 kierroksen alueella.

250-hevosvoimaisena auto kiihtyy 0-100 kilometriin 6,2 sekunnissa, 270-hevosvoimaisena vain 6 sekunnissa. Molempien huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Suomeen tuodaan vain 270-hevosvoimaista versiota.

308 GTi 270 -mallin teho–paino-suhde on ainoastaan 4,46 kiloa hevosvoimaa kohti. Korkeasta tehosta huolimatta yhdistetty polttoaineen kulutus on 6 litraa 100 kilometrillä, mikä vastaa 139 gramman CO2-päästöjä kilometrillä.

Autossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto, ja päästöjä kaupunkiliikenteessä suitseva Start&Stop-teknologia on vakiovaruste.

Vaihteistossa käytetään alunperin NASA:n kehittämää Liquit Nitrogen-käsittelyä, jolla hammasrattaat ja akseliston on vahvistettu kestämään moottorin tuottama 330 Nm:n vääntömomentti. Käsittelyssä osat upotetaan – 152 asteiseen (305 F) nestemäiseen typpiliuokseen.

Mallin suositushinta ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja on 41 936 euroa.

Lisää aiheesta:

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 8.2.2016