Tuulilasi

Peugeotin 208 uudistuu – myös täyssähköisenä versiona

Peugeotin 208 uudistuu – myös täyssähköisenä versiona
2019 Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä Peugeot esitteli jatkajan 208:lle. Uuden sukupolven 208:n uusi muotoilu ja poikkeuksellisen runsas varustelu ovat osa Peugeotin strategista tavoitetta nousta yhä korkeammalle tasolle.
Julkaistu: 1.11.2019

Täysin uudistunut Peugeot 208 on varustettu ainutlaatuisella 3D i-Cockpit® -mittaristolla ja ajoavustimilla, joita on perinteisesti totuttu näkemään vain suuremmassa kokoluokassa. Lisäksi täysin uudistunut 208 ottaa irtioton perinteisestä B-segmentistä erottuvalla muotoilullaan.

Uuden 208:n runsaaseen varuste- ja avustinvalikoimaan kuuluu muun muassa Pack Drive Assist, joka tekee uudesta Peugeot 208:sta puoliautonomiseen ajettavan. Myöhemmin saataville tuleva pysäköintiautomatiikka taas hallinnoi pysäköitäessä automaattisesti auton ohjausta, kiihdytystä ja jarrutusta. (saatavissa EAT8-automaattiviahteiston yhteydessä)

Uusimman sukupolven automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä havainnoi jalankulkijat ja pyöräilijät sekä päivällä että yöllä 5 – 140 km/h nopeudessa. Muita 208:n tarjoamia kuljettajan ja muiden tiellä liikkuvien turvallisuutta auttavia avustimia ovat mm. kaukovaloavustin, laajennettu liikennemerkkien tunnistus, kaistavahti sekä katveavustin.

Nykypäivän mobiiliin maailmaan uusi 208 on yhdistettävissä Mirror Screen -toiminnon avulla. Se on yhteensopiva Apple CarPlay™ ja Android Auto™ -järjestelmien kanssa. Älypuhelimen langaton induktiolatauspiste on sijoitettu keskikonsoliin ja lisäksi tarjolla on jopa neljä USB-pistoketta (myös USB C).

Lähes samanaikaisesti perinteisten polttomoottorien rinnalle tulee uusi täyssähkömalli, Peugeot e-208 (100 kW eli 136 hv) ja 260 Nm (0 km/h alkaen).

Koska Peugeotin mielestä auton käyttötapa tai voimalinja ei saa määrittää auton ajettavuutta tai ulkoasua vaan valinta on kuluttajan, tulee uusi Peugeot 208 markkinoille heti kolmella eri voimalinjavaihtoehdolla tarjoten kaikissa lähes identtisen kokonaisuuden niin sisältä kuin ulkoa: täyssähkö, bensiini sekä diesel.

Täyssähköllä toimiva e-208 on varustettu 50 kWh akulla, jonka toimintasäde on 340 km (WLTP). Osana auton lämmitysjärjestelmää on ilmalämpöpumppu, joka esilämmittää akun sekä matkustamon ja auttaa saavuttamaan optimaalisen toimintamatkan. Akulla on 8 vuoden tai 160 000 km takuu (70% kapasiteettiin).

Tarkkaavainen erottaa uuden täyssähköisen Peugeot e-208:n vain muutamista yksityiskohdista: etusäleikkö on heijastaa korin väriä, leijonalogo on osittain muutettu spektroliitin väreihin sekä lisäksi takaa on nähtävissä "e-208"-monogrammi ja C-pilarissa “e”-tunnus.

Polttomoottorivaihtoehtoina uuteen Peugeot 208:an on tarjolla sekä €6.d-standardin mukaiset bensiinimoottorit ja yksi €6.d-temp -standardin mukainen dieselmoottori. Lisäksi uusi Peugeot 208 on luokassaan ainoa automalli, johon on tarjolla 8-portainen automaattivaihteisto.

Suomeen saapuva Peugeot 208 -mallisto käsittää neljä eri varustetasoa: Active, Allure, GT Line ja e-208:ssa myös korkeimman GT -tason.

Malliston ennakkomyynti on alkanut ja hinnat julkaistu. Perinteisten polttomoottori-versioiden asiakasluovutukset alkavat joulukuussa ja täyssähköversio e-208 saapuu Suomeen alkuvuodesta.

Uuden Peugeot 208:n kokonaishinnat alkavat 16 364 eurosta (Active PureTech 75 hv). Täyssähköisen Peugeot e-208:n kokonaishinnat alkavat 33 704 eurosta.

Kommentoi »