Tuulilasi

Peugeot julkisti 308 GT:n – tarjolla myös 205-hevosvoimainen farkku

Peugeot julkisti 308 GT:n – tarjolla myös 205-hevosvoimainen farkku

Peugeot 308 GT on suorituskykyinen versio ranskalaismerkin menestyksekkäästä mallista. Auto esitellään virallisesti Pariisin autonäyttelyssä.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Peugeot
Mainos

308 on ollut Peugeotille todellinen menestystuote, sillä elokuun loppuun mennessä tänä vuonna autoa on tilattu jo 146 000 kappaletta. Voittihan 308 myös Car of Year 2014 -palkinnon.

Peugeot tarjoaa 308 GT:hen kahta moottorivaihtoehtoa. Tehokkaampi on uusi 205-hevosvoimainen 1,6-litrainen THP-turbomoottori, jonka avulla GT kiihtyy 0–100 km/h 7,5 sekunnissa. Keskikulutus on 5,6 l/100 km ja päästöt 130 g/km.

Toinen pata on kaksilitrainen Blue HDi 180, jonka teholukemat on luettavissa nimestä. Tämänkokoiselle autolle moottori tuottaa reilusti vääntöä, eli 400 Nm. Keskikulutus dieselkoneiselle 308 GT:lle on 4 l/100 km ja CO2-päästöt 103 g/km.

Uutuuden ehkä mielenkiintoisin seikka on, että 308 GT on tarjolla myös farmarina. Suorituskykyisiä golf-luokan farkkuja ei ole markkinoille hirvittävästi edes tarjolla.

Teholukemien ja suorituskyvyn perusteella tulee mieleen, että onko tässä lähdetty haastamaan Skoda Octavia RS:ää. Peugeot 308 GT SW:n suorituskyky- sekä kulutusarvot ovat hieman hatchbackia heikommat.

Sporttimalliin on asetettu 18-tuumaiset alumiinivanteet ja Michelinin Pilot Sport 3 -renkaat. Sisällä GT eroaa perusmallista punaisella tikkauksella sekä alumiinisomisteilla polkimiin ja muualle ohjaamoon.

Jousitusta on myös parannettu kohentunut suorituskyky huomioon ottaen. Esimerkiksi auton maavaraa on laskettu edessä 7 mm ja takana 10 mm. Ohjausta on myös jäykistetty verrattuna tavalliseen 308:in.

Hintatietoja ei ole vielä julkistettu. On kuitenkin odotettavissa, että GT:t ovat 308-malliston hinnakkaimmat.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 8.9.2014