Tuulilasi

Peugeot ei hylkää polttomoottoreita: "Tämä on stressaavaa aikaa"



Peugeot ei hylkää polttomoottoreita: "Tämä on stressaavaa aikaa"

Peugeot teki viime vuonna myyntiennätyksensä myytyään maailmanlaajuisesti yli kaksi miljoonaa autoa. Lähes puolet autoista myytiin Euroopassa, missä brändin myynti kasvoi 7 %.
Kuvat Peugeot

Etenkin SUV:t 3008 ja 5008 ovat myyneet mainiosti. Pysyäkseen aallonharjalla, myös Peugeotin on seurattava sähköistymisen tietä. Silti se ei suunnittele hylkäävänsä polttomoottoreita.

”Dieselien häviämisen uhka ja sähköistyminen ovat stressaavaa aikaa kaikille autonvalmistajille. Me pyrimme pitämään asiat yksinkertaisina. Vuodesta 2019 alkaen jokaiseen uuteen maliimme tulee sähköistetty versio. Peugeotin asiakas voi edelleen jatkossakin valita sellaisen moottorin kuin haluaa, kaikki eivät halua samaa. Pariisi ei ole Lontoo, eikä Lontoo ole Shanghai. Kukaan ei tiedä, kuinka paljon ihmiset lopulta tulevat sähköautoja haluamaan”, kertoo Peugeotin pääjohtaja Jean-Philippe Imparato Automotive Newsille.

Peugeot aikoo tarjota jatkossakin niin bensiini- kuin dieselautojakin.

”Haluamme tietenkin saavuttaa EU:n päästönormit. En halua maksaa euroakaan sakkoja. Emme halua missän nimessä tehdä niin, että myymme myös liikaa saastuttavia autoja, mutta esitämme hyvää poliisia myymällä ja mainostamalla vähäpäästöisiä autoja. Me emme halua toimia niin. Esimerkiksi uudessa 508:ssa on 225-hevosvoimainen moottori, bensiiniversion hiilidioksidipäästöt ovat 130 g/km, 130-hevosvoimaisessa dieselissä vain 96 g/km. Ensi vuonna valikoimaamme tulee lataushybridejä ja teemme myös sähköautoalustan. Olemme valmistautuneet kuusi vuotta täyttämään EU:n vaatimukset.”

Automarkkinoiden uskotaan tänä vuonna pysyvän samana kuin 2017. Peugeot haluaa silti edelleen kasvaa.

”Meille tulee ensi vuonna uusi 508, Rifter sekä 2008, 3008 ja 5008, minulla on oikein hyvät kortit käsissäni. Viime vuonna myimme hyvin pakettiautoja, sieltä odotan myös edelleen 10 % kasvua. Tulemme myös poistamaan malleistamme kaikkein tehottomimmat versiot, sillä jo nyt minimissäänkin 50 % autoistamme myydään hiukan enemmän trimmattuina versioina”, Imparato sanoo.

Julkaistu: 9.4.2018