Apu

Pentti Hietanen ja tenorit kiusaamista vastaan

Pentti Hietanen ja tenorit kiusaamista vastaan

Pentti Hietanen, Jyrki Anttila, Tomi Metsäketo ja Tero Harjunniemi valloittivat Helsingin Musiikkitalon konsertissa. Sen tärkein sanoma oli Pentti Hietasen vetoomus kiusaamista vastaan.
Teksti Liisa Talvitie
Mainos

Tenorit ovat esiintyneet yhdessä kahden vuoden aikana jo viidessäkymmenessä konsertissa, lauantaina 18. lokakuuta jo yhdeksännen kerran Helsingin Musiikkitalossa. Sieltä kerrottiin tenorien tehneen ennätyksen: kaikki heidän konserttinsa ovat olleet loppuunmyytyjä! Vastaavaan ei ole kukaan muu Musiikkitalossa yltänyt.

Alunperin kolmimiehistä porukkaa oli vahvistettu Musiikkitalon kahteen konserttiin uudella tulokkaalla, tenori Tero Harjunniemellä. Neljää tenoria oli säestämässä heidän loistava 10-henkinen orkesterinsa, kapellimestarina pianisti Jukka Nykänen.

Konsertti alkoi varsinaisella kilpalaulannalla, kun Pentti Hietanen, Jyrki Anttila, Tomi Metsäketo ja Tero Harjunniemi ottivat mittaa toistensa äänivaroista O sole mio -laululla. Kilpalaulanta oli kuitenkin vain keskinäistä leikkiä ja huumoria, joka väritti koko konserttia. Äänivaroja tenoreilla riittää, ja tulkinnoissaan he osoittavat olevansa myös oivallisia näyttelijöitä.

Lilja Kainulaisen tuottaman Rakkaudella tuliset tenorit -nimisen konsertin tärkein sanoma oli tietenkin rakkaus. Pentti Hietasen väkevä vetoomus kiusaamista vastaan kosketti varmasti jokaista salissa istujaa.

- Jos rakastamme ja kunnioitamme toisiamme, ei kiusaamiselle jää sijaa. Pitää muistaa, että myös kiusaaja voi huonosti, ei vain kiusattu, Hietanen tiivisti sanomansa.

Yksi upean konsertin kohokohdista oli Hietasen laulama Lionel Richien Lady. Sen hän omisti katsomossa istuneelle, syyskuussa yhdeksänkymmentä vuotta täyttäneelle kauppaneuvos Satu Tiivolalle, joka yllättyi ja liikuttui eleestä niin, että nousi seisaaltaan kiittämään onnitteluista.

Yasuhisa Toyotan toimiston suunnittelema akustiikka osoitti jälleen erinomaisuutensa. Esimerkiksi kaikkien neljän yhdessä laulama Granada kajahti täytenä salin viimeiseen nurkkaan asti.

Se, mitä Musiikkitalolla joutuu joka konsertissa tuskailemaan, ovat katsomoon johtavien jyrkkien portaiden ahtaus, samoin toisiaan vastaan törmäilevien katsojien kulku naulakoille. Logistiikka ei kerta kaikkiaan toimi mitenkään! Mitähän arkkitehdit Marko Kivistö, Ola Laiho ja Mikko Pulkkinen ovat miettineet?

Julkaistu: 21.10.2014