Tuulilasi

Pelkät tolpat eivät riitä – "poliisit pysäyttäneet vähemmän autoja ja kirjoittaneet vähemmän sakkoja"

1


Pelkät tolpat eivät riitä – "poliisit pysäyttäneet vähemmän autoja ja kirjoittaneet vähemmän sakkoja"

Liikkkuva poliisi lakkautettiin vuodenvaihteessa. Kuka liikennettä nyt valvoo?
Teksti Lauri Larmela
Kuvat Anssi Kienanen

Liikennevalvontaan keskittynyt erillinen Liikkuva poliisi lakkautettiin viime vuoden lopulla. Sen tehtävät siirrettiin ympäri Suomea jakautuviin poliisipiireihin.

Liikkuvan poliisin lakkauttamista edelsi vuosia kestänyt debatti. Pohjavireenä keskustelussa oli huoli liikennevalvonnan määrän ja tason romahtamisesta siinä uudessa tilanteessa, jossa Liikkuva poliisi ei olisi enää toiminnassa.

Asiaa puitaessa Suomen hallituksessa vielä viime vuonna vaikuttanut Merja Kyllönen (vas.) ja siellä yhä istuva Päivi Räsänen (krist.)  vakuuttivat, että Liikkuvan poliisin lakkauttaminen ei heikennä liikennevalvonnan laatua Suomessa.

Ennen porautumista syvemmälle aiheeseen on hyvä lainata valtion ensi vuoden talousarvioesitystä, joka julkistettiin 15.9. Poliisitoiminnasta lausutaan talousarvioesityksessä mm. näin: ”Poliisipalveluiden saatavuus, mukaan lukien kielelliset palvelut, palveluiden laatu ja niiden toimintaedellytykset kansalaisille koko maassa asuinpaikasta riippumatta, tulee laskemaan kehyskaudella.”

”Palvelun laatu saattaa heiketä resurssien vähetessä.”

”Poliisin näkyvyyden vähentyminen voi vaikuttaa negatiivisesti kansalaisten kokemaan turvallisuuden tunteeseen.”

Karua tekstiä ja ihan varmasti totta, kun se kerran tulee suoraan sylttytehtaalta.

Suomen poliisijärjestöjen liiton puheenjohtaja Yrjö Suhonen, miten liikennevalvonnan tilanne on kehittynyt tämän vuoden aikana?

– Jos tätä asiaa tarkastellaan henkilötyövuosien kautta, voi näyttää siltä, että valvonnan määrä on jopa kasvanut.

– Tämä on kuitenkin vain asian toinen puoli, sillä samaan aikaan kun henkilötyövuodet ovat kasvaneet, todellinen suorite on laskenut.

Mitä tämä suorite oikein tarkoittaa?

– Ihan yksinkertaisesti sitä, että poliisit ovat pysäyttäneet vähemmän autoja ja kirjoittaneet vähemmän sakkoja.

– Otetaanpa käytännönläheinen esimerkki: poliisipartion tehtävänä on liikennevalvonta, mutta kesken kaiken tulee kiireinen keikka, jossa joudutaan kuljettamaan asiakasta vaikkapa sadan kilometrin verran. Tämä kaikki kirjataan sitten liikennevalvonnaksi, vaikka ei siinä mitään aktiivisesti pystytty valvomaan, tuhahtaa Suhonen.

Näkyykö Liikkuvan poliisin lakkauttaminen jo liikennevalvonnan tasossa ja määrässä? Kerro mielipiteesi kommenteissa!

Lue Yrjö Suhosen koko haastattelu Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 13/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 9.10.2014