Tuulilasi

Pariisi: Hyundain i20 saa uuden pikkuturbon

2


Pariisi: Hyundain i20 saa uuden pikkuturbon

Hyundai esittelee Pariisin autonäyttelyssä kaksi uutta turboahdettua suorasuihkutusmoottoria.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat Vesa Eskola

Uutuusmoottorit, 1,0-litrainen ja 1,4-litrainen, tähtäävät valmistajan mukaan entistä alhaisempaan polttoaineen kulutukseen ja CO2-päästöihin vähentämättä ajamisen iloa.

Uudet moottorit ovat osa Hyundain uuden sukupolven Kappa-moottoriperhettä.

Uusien moottorien lisäksi Hyundai esittelee Pariisissa ensimmäisen 7-vaihteisen kaksoiskytkentävaihteistonsa, joka on i30 CNG -maakaasukonseptiautossa sekä polttoainetehokkaan i40 48V Hybrid -dieselmallin.

Uutta moottoritekniikkaa

Uusi 1,0-litrainen T-GDI on ensimmäinen Hyundain uuden sukupolven pienistä turboahdetuista bensiinimoottoreista.

998-kuutioinen, kolmisylinterinen moottori perustuu 1,0-litraiseen Kappa MPI-moottoriin, johon on lisätty polttoainetaloutta parantavia tekniikoita, kuten polttoaineen suorasuihkutus sekä turboahdin.

88 kW (120 hv) ja 172 Nm:n väännön tarjoava 1,0-litrainen T-GDI on kehitetty Hyundain Euroopan suunnittelukeskuksessa Saksan Rüsselsheimissa.

Uudessa moottorissa elektroninen hukkaportti optimoi virtausta ja parantaa vääntöä alhaisilla pyörintänopeuksilla.

Moottorin GDI-suihkutussuutin tuottaa normaalia korkeamman, 200 barin paineen, jonka avulla polttoaineen palaminen on puhtaampaa, joka edelleen parantaa polttoainetaloudellisuutta sekä päästöjä.

Moottori käyttää uutta split-cooling -tekniikkaa hallitsemaan lämpötiloja sylinterikannessa ja -lohkossa. Sylinterilohko lämpenee nopeasti kitkan pienentämiseksi ja tehokkaamman käynnin aikaansaamiseksi, samalla sylinterikantta jäähdytetään matalampaan lämpötilaan, jotta suihkutus ja palaminen olisivat optimaaliset.

Jotta moottori on voitu pitää mahdollisimman pienikokoisena, pakosarja on integroitu sylinterikanteen ja se voidaan näin jäähdyttää tehokkaasti käyttämällä sylinterikannen vesijäähdytysmenetelmää. Tuloksena on katalysaattorin nopeampi lämpeneminen ja näin ollen parantunut polttoaineen kulutus ja pienemmät CO2-päästöt.

Moottori täyttää Euro 6C -normin jo kolme vuotta ennen sen tulemista voimaan vuonna 2017, ja se tulee täydentämään uuden i20-mallin moottorivalikoimaa vuonna 2015.

Maakaasulla alhaisiin päästöihin

Toinen Pariisissa esiteltävä Hyundain uutuusmoottori on 1,4-litrainen T-GDI Kappa -voimanpesä.

Tämä uudelleen kehitetty 1352-kuutioinen, nelisylinterinen ja turboahdettu bensiinimoottori on merkittävästi kevyempi kuin edeltäjänsä, 1,4-litrainen Gamma-moottori. Vain 87 kilon painoisena, moottorin massa on pienentynyt 14 kiloa verrattuna edelliseen moottoriin ollen kuitenkin aiempaa tehokkaampi ja taloudellisempi.

Uusi 1,4-litrainen T-GDI -moottori sisältää korkeapaine turboahtimen integroituna pakosarjaan. Uudelleen sijoitettu turbo tarkoittaa parempaa kaasupolkimen vastetta ja parantunutta matalakierrosvääntöä. Uudet suihkutussuuttimet suihkuttavat polttoaineen suoraan sylinterin sisään, joka tehostaa palamista ja lisää voimaa ja parantaa näin myös polttoainetaloudellisuutta.

Pariisissa näytteillä oleva i30 CNG -maakaasukonseptiauto on varustettu 1,4-litraisella Kappa T-GDI -moottorilla, joka tuottaa 87 kW (117 hv) maakaasukäytössä. Vääntö on 206 Nm ja CO2-päästöt 91 g/km, mikä tarkoittaa tiukan Euro 6C -päästönormin täyttämistä jo nyt.

Uusi kaksoiskytkinvaihteisto

Yksi Pariisin autonäyttelyn 2014 uutuuksista on Hyundain 7-vaihteisen kaksoiskytkentävaihteiston (7DCT) esittely. Myös tämä uutuus on sijoitettu i30 CNG -konseptiautoon.

Perinteiseen 6-vaihteiseen automaattivaihteistoon verrattuna DCT vaihteisto pienentää polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä, ja parantuneen kiihtyvyyden lisäksi uutuus yhdistää automaatti ja manuaalivaihteiston edut.

7DCT sisältää kaksi kytkintä ja säätimen molemmille kytkimelle. Moottorin voima siirretään itsenäisesti parittomille ja parillisille vaihteille, jolloin vaihteisto on jatkuvasti valmiina vaihtamaan seuraavalle vaihteelle vääntömomentin keskeytymättä. Sähköisen siirtäjän vastaavuus on optimoitu nopeaan ja taloudelliseen vaihtamiseen.

Hyundai tuo Pariisiin esille myös i40-malliin sijoitettavan 48V Hybrid-diesel -konseptimoottorin. Uusi moottori vähentää CO2-päästöjä ja polttoaineen kulutusta merkittävästi verrattuna normaaliin tuotantomalliin, ja maksaa vain neljänneksen normaalin hybrid-moottorin valmistuskustannuksista. Uutuus perustuu Hyundain 1,7-litraiseen diesel-moottoriin, jossa on mukana 48 voltin lyijyhiiliakku. Käyttämällä hihnakäyttöistä käynnistingeneraattoria (BSG) perinteisen laturin sijasta, uutuuden moottori käynnistyy lähes ilman melua tai tärinää.

i40 48V Hybrid-diesel pystyy toimimaan pelkästään sähkökäyttöisenä pienillä nopeuksilla ja matka-ajossa lyijy-hiiliakku latautuu jarrutusten sekä hidastusten aikana.

Kiihdytyksissä BSG tukee moottoria 10 kW:lla vähentäen näin polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä. Yhdessä turboahtimen kanssa moottorin suorituskyky nousee 115 kW:n (155 hv:n) väännön ollessa 360 Nm.

Hyundai valitsi lyijyhiiliakun, koska sillä on erinomainen teho-paino suhde, pikalataus valmiudet ja korkea kestävyys. Akku ei vaadi aktiivista jäähdytystä ja voi näin ollen olla sijoitettu auton varapyörän paikalle tavaratilaa vaarantamatta. Lisäksi lyijyhiiliakku on lähes täysin kierrätettäviä elinkaarensa lopussa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 3.10.2014