Tuulilasi

Päivän Apu 9.3.2019: Tutkimme neljän perusauton kunnon – ”Tätä yksilöä kannattanee välttää”


Veimme kuntotarkastukseen neljä edullista, tyypillisesti kakkosautoksi soveltuvaa autoyksilöä. Päivän Apu on juttupaketti, joka pureutuu yhteen aiheeseen päivittäin. Lauantaisin vuorossa on autoilu.

Nykyaikaiset autot ovat kiistatta erinomaisen hyviä. Ne kestävät yleensä satojatuhansia kilometrejä, eivät ruostu puhki muutamassa vuodessa ja niiden huoltovälit ovat pääasiallisesti hyvin pitkät. Jos autolla on fyysistä ikää jo jonkin verran, mutta ajokilometrejä vähän, sen pitäisi olla fiksu ostos. Otetaanpa selvää!

Valitsimme tällä kertaa kohderyhmäksi keskikokoluokan tyypilliset kakkosautot, jollaisia suomalaisten omakotitalojen ja lähiöiden parkkipaikat tulvivat. Otimme sihtiin suunnilleen 10 vuoden ikäiset, alle 200 000 km ajetut viiden hengen autot, joilla onnistuu jonkinlaisen tavarankin kuljettaminen. Kaikki saavat käydä bensiinillä, sillä kakkosauton ajomäärät ovat joka tapauksessa kohtuullisia. Budjetin rajasimme noin 5 000 euron lukemaan – tästä tosin jouduimme joustamaan kahden auton kohdalla, mutta ajattelimme että näin toimisi kuviteltu ostajammekin, jos vastaan tulisi kiehtova yksilö.

Jos rajaa auton iän ja ajokilometrit todella tarkasti, jää valinnanvaraa kaiken muun suhteen vähän. Väriä, varustetasoa tai edes aluvanteiden mallia ei yleensä pysty päättämään.

Sen sijaan merkin ja mallin suhteen on paremmin valinnanvaraa: haaviin jäi luotettavan perusauton maineessa oleva Nissan Tiida, aavistuksen sporttihenkinen Peugeot 207 SW, persoonallinen Citroën C4 hieman harvemmin nähtynä VTRS-versiona, sekä todellinen perusautojen peruskivi, Opel Astran farkku. Ranskalaiset olivat vuosilta 2008 ja 2007, mutta ajokilometrit halusimme pitää alle ennalta päätetyn rajan: Peugeotilla oli ajettu reilut 189 000, mutta Citroënin mittariin oli pyörähtänyt vain 113 000 km.

A-Katsastuksen palvelukonseptiin kuuluvalla Autotohtorilla autot syynättiin läpi huolellisesti: tavanomaista katsastusta tiukemmassa tarkastuksessa käytettyä autoa ostava pääsee tutustumaan autoon selvästi pintaa syvemmältä.

Tässä tulokset:

Citroën C4 2.0i VTRS Berline

  • Ajettu: 115 196 km
  • Käyttöönotto: 8.10.2007
  • Hintapyynti autoliikkeessä: 4 600 €

”Citikka on ikäisekseen erinomaisessa kunnossa. Mutta mitä on tapahtunut ranskattaren helmoille?”

Katso video: Käytetty: Citroën C4 2.0i VTRS (4 600 €) - Nappisuoritus

Nissan Tiida 1.8 Acenta

  • Ajettu: 142 217 km
  • Käyttöönotto: 20.5.2010
  • Hintapyynti autoliikkeessä: 5 500 €

”Nissan Tiida ei tee Autotohtorin kuntotarkastuksessa kovin hyvää vaikutusta. Tätä yksilöä kannattanee välttää, jos mahdollista.”

Katso video: Käytetty: Nissan Tiida 1.8 Acenta (5 500 €) - Kuivana kulkee!

Opel Astra Wagon 1.6 Ultimate

  • Ajettu: 172 139 km
  • Käyttöönotto: 27.10.2009
  • Hintapyynti autoliikkeessä: 5 400 €

”Löytöpihan erikoisuudesta löytyy monenlaista pientä ongelmakohtaa, jotka kannattaa fiksailla.”

Katso video: Käytetty: Opel Astra Wagon 1.6 Ultimate (5 400 €) - Löytöpihan spesiaali

Peugeot 207 SW 1.6 120

  • Ajettu: 189 607 km
  • Käyttöönotto: 9.4.2008
  • Hintapyynti autoliikkeessä: 3 800 €

”Täysi puhtain paperein ei Peugeot kuntotarkastuksesta selvinnyt, sillä jarrut ja ruoste aiheuttavat päänvaivaa.”

Katso video: Käytetty: Peugeot 207 SW (3 800 e) - Pimeää matkantekoa

Päivän Apu on juttupaketti, joka pureutuu yhteen aiheeseen päivittäin. Lauantaisin vuorossa on autoilu.

Julkaistu: 9.3.2019