Apu

Päivän Apu 6.3.2019: Valtaosa suomalaisista ei nauti tarpeeksi kuitua


Runsas kuidunsaanti vähentää monien sairauksien riskiä, esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksia.
Kuvat Fotolia

Tuore kuidunsaantiin liittyvä Otagon yliopiston laaja tutkimus käsitti tietoa peräti 135 miljoonasta henkilövuodesta ja 185 tutkimuksesta. Mukana oli 58 kliinistä tutkimusta, joissa oli mukana 4635 ihmistä.

Tutkimuksesta kävi ilmi, että eniten kuitua saaneilla koehenkilöillä oli 15–30 prosenttia pienempi riski kuolla sydän- ja verisuonisairauksiin, sairastua sepelvaltimotautiin, tyypin 2 diabetekseen tai vaikkapa paksusuolen syöpään verrattuna vähiten kuitua saaneisiin.

Riittävän runsas kuidunsaanti – 25–29 grammaa päivässä – oli yhteydessä myös alhaisempaan painoon, verenpaineeseen ja kokonaiskolesteroliin.

Kun puhutaan terveellisestä ruokavaliosta, monet ajattelevat ensimmäisenä proteiinin saantia tai sokerin vähentämistä. Kuitujen saanti unohtuu liian helposti, ja kuidut pitävät suolistomme toiminnassa. Suoliston hyvinvoinnilla on suuri merkitys kokonaisterveydellemme. Ja kuituja pitää syödä runsaasti, se ehkäisee muun muassa sydänsairauksia, liikalihavuutta ja suolistosyöpiä. Selvitimme, mitä kannattaa syödä, jos haluaa lisätä kuituja ruokavaliossaan.

Entä mikä rooli viljatuotteilla tulisi olla ruokavaliossa? Muoti-ilmiö karppaus muutamia vuosia sitten sai monen jättämään viljatuotteet lähes kokonaan pois. Tuntui hyvältä, kun alavatsasta tuli litteä ja vatsavaivojakin oli vähemmän.

Laillistetun ravitsemusterapeutti Leena Putkosen mielestä tässä asiassa ei kuitenkaan voi luottaa kehon tuntemuksiin. Harvan ruokaryhmän eduista terveydelle on niin paljon näyttöä kuin täysjyväviljan.

Lue koko artikkeli: Suolisto kaipaa kuitua

Herkkävatsaisen ruokavaliossa on keskeistä riittävä kuidun saanti päivittäin. Kuitu lisää suolen sisältöä ja pitää sen liikkeessä, jolloin kouristusmaiset kivut vähenevät ja ummetustaipumus helpottaa. Herkkävatsaiselle sopivia hyviä kuidun lähteitä ovat esimerkiksi täyskauratuotteet, juurekset ja sitrushedelmät. Kuitulisänä voi käyttää esimerkiksi kaurakuitua, pellavansiemeniä tai niistä tehtyä rouhetta, chiansiemeniä tai psylliumkuitua.

Lue koko artikkeli: Rauhoita kipuileva suoli

Probiootteja ja kuitupitoista ruokaa yhdistelemällä voi puolestaan välttyä monilta ruoansulatusvaivoilta. Käytännössä probiootit ovat ruoansulatusjärjestelmässämme eläviä "hyviä" bakteereita. Probioottien salaisuus on, että ne pitävät suolistossa yllä hyvää mikrobilajistoa ja hillitsevät haitallisten bakteerien kasvua.

Täysjyvävilja auttaa painonhallinnassa, eikä leipä lihota. Myös pasta on mainettaan parempaa. Kokosimme yhteen tärkeimmät tiedot viljasta.

”Onko muita ruoka-aineita kuin vilja ja riisi, joiden on todettu tukkivan suolta? Yleensä sanotaan, että viljoista saatavat kuidut nopeuttavat vatsan toimintaa. Voin vannoa, että minulla ne vain tukkivat suolta enemmän”, kysyttiin maalaislääkäri Kiminkiseltä.

Päivän Apu on juttupaketti, joka pureutuu ajankohtaiseen aiheeseen ja sen taustoihin päivittäin.

Julkaistu: 6.3.2019