Apu

Päivän Apu 16.3.2019: Alle 20 000 euron neliveto-diesel – Kannattaako hankkia?


Iso nelivetoauto, korkea maavara, vääntävä dieselmoottori ja automaattivaihteisto kuuluvat monen suomalaisen autonostajan toivelistalle. Tuulilasi otti perusteelliseen syyniin neljä kaikki kriteerit täyttävää järkälettä.

Kuluva talvi on taas osoittanut sen, että Suomessa on edelleen noin neljä vuodenaikaa. Tulikuumaa kesää seurannut runsasluminen talvi on aiheuttanut reilusti haasteita autoilijoille: kulkupelejä on jäänyt kiinni kinoksiin ja parkkipaikoille, ja moni onkin haikaillut nelivetoisen, korkealla maavaralla varustetun auton perään. Siispä katse vaihtoautokaupan riviin ja tutkailemaan, mitä olisi tarjolla.

Valinnan perusteeksi asetimme tällä kertaa 16 000–17 000 euron hinnan, nelivedon, korkeahkon maavaran ja automaattivaihteiston. Tämä hintaluokka tarkoittaa tänä päivänä autolle noin 10 vuoden ikää, mikä puolestaan karsii joukosta tehokkaasti pois lähes kaikki muut paitsi dieselmoottoriset vaihtoehdot. Toki jokaisesta nyt testiin päätyneestä automallista olisi tarjolla myös väkivahvoja bensiinimoottoriversioita, mutta diesel on viimeaikaisista hinnankorotuksista huolimatta vielä se järkevämpi polttoaine - ainakin jos ajaa edes suunnilleen keskivertoja kilometrimääriä vuodessa.

Hamusimme testiin myös hieman harvemmin vaihtoautorivissä nähtyjä laitteita. R-sarjan Mercedes oli aikanaan hieno ja hyvin kallis erikoisuus, jonka arvo on nyt vajonnut tavallisen autonostajan ulottuville. Se tarjoaa mukavaa ja herraskaista kyytiä sille, joka ei pelkää mahdollisesti hintavaa ylläpitoa – autoa kun ei tunneta kaikkein luotettavimpana mallina. Nissanin jenkkimarkkinoille tarkoitettu Murano on möhkälemäinen urosmaasturi, jota tavataan Suomessa yleisimmin 3,5-litraisella bensaV6:lla varustettuna. Testiin saamamme yksilö oli siitä harvinainen, että se on sekä Suomi-auto että nelosdieselillä liikkuva.

Range Rover Sportia ei moni oikea Range-kuski pidä "oikeana" Rangena, sillä auto perustuu teknisesti Land Rover Discovery 3:seen. Sport on kyllä mukavan ylellinen ja selvästi yläluokkainen valinta. Oikeasti sen työläisjuuret paljastuvat vasta, kun viereen ajetaan se ihan aito, huimasti vielä suurempi Range Rover. Volvon XC70 on vähemmän katumaasturi, enemmän korotettu farmariauto jonka ajettavuus on mainiolla tolalla. Moni pitää sitä tämän joukon järkivalintana.

Katso tuomiot videoilta:

Volvo XC70 D5 AMW Summum

  • Käyttöönotto: 26.5.2008
  • Mittarissa: 164 886 km
  • Hinta autoliikkeessä: 16 700 euroa

”Mitään kovin vakavaa vikaa tästä Volvosta ei löytynyt, mutta melko paljon kaikkea pientä kyseiseen autoon tarvitsisi kuitenkin tehdä.”

Katso video: Volvo XC70 D5 AWD (16 700 €) - Pientä osumaa

Mercedes-Benz R280 CDI 4Matic

  • Käyttöönotto: 9.1.2009
  • Mittarissa: 165 593 km
  • Hinta: 18 900 €

”Tästäkin autosta löytyi monen moista vikaa. Kummallisin lienee se, ettei auton konepeltiä saatu ollenkaan auki.”

Katso video: Mercedes-Benz R280 CDI 4Matic (18 900 €) - Pelti kiinni

Nissan Murano 2.5 DCi Tekna

  • Käyttöönotto: 11.2.2011
  • Mittarilukema: 178 907 km
  • Hinta autoliikkessä: 18 900 €

”Murano vaikuttaa olevan ikäisekseen oikeinkin hyvässä kunnossa.”

Katso video: Nissan Murano 2.5 DCi Tekna (18 900 €) - Sumua umpiossa

Range Rover Sport 2.7 TDV6

  • Käyttöönotto: 24.1.2007
  • Ajettu: 252 885 km
  • Hintapyynti liikkeessä: 16 900 €

"Range Rovereilla on huono maine, mutta tämä auto lieneekin se poikkeus, joka vahvistaa säännön.”

Katso video: Range Rover Sport 2.7 TDV6 (16 900 €) - Lordien vankkuri

Päivän Apu on juttupaketti, joka pureutuu yhteen aiheeseen päivittäin. Lauantaisin vuorossa on autoilu.

Julkaistu: 16.3.2019