Autot ja liikenne
Tuulilasi

Paimion pikalaturi korjaantui softapäivityksellä

Paimion pikalaturi korjaantui softapäivityksellä

Paimion nikotteleva CCS-pikalaturi korjaantui ohjelmistopäivityksellä. Kunhan vielä Fortum saa vaihdettua loputkin risat DBT:t toimiviin ABB:n tai Enston latureihin, eurooppalaisilla sähköautoilla kelpaa ajella Suomessa pidempiäkin matkoja.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho
Mainos

Kuten mainitsin eilisessä kirjoituksessa, marraskuun alkuinen sähköautoreissu e-Golfilla sai ikävän käänteen paluumatkalla, kun kumpikaan Paimion ABC:n CCS-pikalatureista ei antanut virtaa. Fortumin hallinnoiman DBT:n CCS-puoli ei ole toiminut miesmuistiin, mutta Enston nikottelu oli yllätys. Jouduimme hengailemaan reilun tunnin ABC:n kahvilassa kun autoa ladattiin 2,3 kilowatin teholla rahtaripistokkeesta reilun 40 kilowatin pikalatauksen sijaan:

Tällä reilun tunnin (super)hitaalla latauksella pääsi ajelemaan Saloon, jossa oli toimiva pikalaturi.

Enstolla otettiin tämä sattumus vakavasti ja kävin heillä Porvoossa viime maanantaina e-Golfin kanssa kokeilemassa, toimiiko lataus heidän uudella ohjelmistoversiollaan.

Ja toimihan se. Sama ohjelmisto ajettiin eilen perjantaina Paimion laturiin – ja se läpäisi tänään iltapäivällä kenttätestini. Auto rupesi hörppimään virtaa moitteettomasti.

Kunhan vielä Fortum saa vaihdettua loputkin risat DBT:t toimiviin ABB:n tai Enston latureihin, eurooppalaisilla sähköautoilla kelpaa ajella Suomessa pidempiäkin matkoja. Vaihtoa suosittelen myös Virtapisteen Tammisaaren DBT-pikalaturille, jonka CCS-puoli on ollut rikki viime keväästä asti.

Julkaistu: 28.11.2015