Apu

Päätoimittaja Marja Aarnipuro: Onko koulu pilattu?


On väitetty, että huippumoderni opetus jättää lapset opiskelemaan yksin.
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto

Kohu alkoi elokuun puolessavälissä Ylen jutusta, jonka otsikko kuului: Koulu aloitti huippumodernin opetuksen, jossa opettajat päivystävät ”torilla” ja lapset opiskelevat yksin – jo useampi lapsi vaihtamassa koulua.

Keskustelu roihahti, ja pian olimme kuulleet, että suomalainen koulu on pilattu, lapset jätetty heitteille ja hyvät Pisa-saavutukset vaarannettu.

Omat lapseni ovat aikuisia, joten kysyin kavereilta, onko suomalainen koulu tuhon tiellä. Sain valtavasti vastauksia: ”Liian paljon muutoksia liian lyhyessä ajassa. Digiloikka on mahalasku. Työmäärää, aikatauluja ja tavoitetasoa on vaikea hahmottaa.”

Tuli myös kehuja: ”Nykykoulu valovuosia parempi kuin se, jossa itse opiskelin. Oppilaita opetetaan keskustelemaan ja argumentoimaan, pohtimaan päätöstensä seurauksia. Kolmasluokkalaisen opetus on paljon parempaa ja lapsenmukaisempaa kuin minun aikanani. Mulla on ollut lapsia alakoulussa nyt kolme vuotta, ja kaikki on sujunut koko ajan tosi hienosti.”

Uuden opetussuunnitelman tavoitteena on ”rakentaa toimintakulttuuria, joka edistää oppimista, osallisuutta, hyvinvointia ja kestävää elämäntapaa”. Ei siinä kehoteta jättämään oppilaita oman onnensa nojaan. On eri lailla johdettuja kouluja, erilaisia opettajia ja hyvin erilaisia oppijoita. Niin on aina ollut.

En usko, että koulu on pilalla, vaikka kehitettävää tuntuu olevan. Nuoret ovat entistä fiksumpia, ja he tietävät maailmasta paljon enemmän kuin me aikoinamme. Toivottavasti heistä tulee myös onnellisia aikuisia.

Julkaistu: 19.8.2019