Tuulilasi

"Pääministeri Sipilä jää historiaan autoveron poistajana"



"Pääministeri Sipilä jää historiaan autoveron poistajana"

Kyllä. "Pääministeri Sipilä jää historiaan autoveronpoistajana." Niin on otsikoitu Tuulilasin keskustelupalstan ylivoimaisesti suosituin ja pisin keskusteluketju.
Teksti Niko Rinta
Kuvat A-lehtien kuva-arkisto, Juha Juntto

Huhtikuussa 2015 aloitettu ketju on kerännyt lähes 4 500 kommenttia. Kaikki eivät toki liity autoveroon, vaan monissa käsitellään myös muita Sipilään liittyviä asioita. Vilkaisemalla Tuulilasin keskustelupalstalle voi yleisesti todeta, että autoveroaiheet ovat lähellä keskustelijoiden sydämiä: Tuulilasi.fi/keskustelut

Hallitus kaavailee tieverkon hoidon yhtiöittämistä vuoden 2018 alusta, ja yhtiön toiminta rahoitettaisiin tien käyttömaksuilla. Moni autoilija miettii muun muassa rekisteröintiveron mahdollisen pienentymisen vaikutusta käytettyjen autojen maahantuontiin ja sitä, minkä verran uusien autojen hinnat laskevat, jos verot alenevat tienkäyttömaksujen myötä.

Tuulilasin keskusteluissa on esillä paljon oivia ajatuksia ja osuvia sutkautuksia aiheeseen liittyen, kuten tämä:

"Housuun kusemistahan tämä on. Liikelaitos ottaa valtion puolesta lainaa ja sillä eletään muutama vuosi ja kuvitellaan että valtio ei ole ottanut lainaa. Sitten kun laina rahat on syöty pitää keksiä jotain. Samalla on luotu lisää suojatyöpaikkoja ja lisätty kuluja kun pitäisi tehdä juuri päin vastaista."

ja tämä:

"Kylläpä on taas hirveä aivoton älämölö saatu aikaan. Kustannusvastaavuus on tie- ja väylämaksujen hyvä puoli. Kustannusvastaavuus johtaa aina tehokkuuteen. Kustannusvastaavuutta ei tarvitse kenenkään pelätä. Sen sijaan sadan miljardin omaisuuden luovuttamista korvauksetta jonkun käyttöön pitäisi pelätä. Ilmaisia lounaita ei ole.

Tiemaksut ovat kuitenkin aika monimutkaisia. Paljon yksinkertaisempaa olisi korottaa arvonlisävero 25 %:in ja poistaa vastaavasti autovero. Näin saataisiin uusia autoja nopeasti liikenteeseen ja päästöt alenisivat. EU:kin kiittäisi."

En (ainakaan vielä) usko pääministeri Sipilän jäävän historiaan autoveron poistajana – toivon toki olevani väärässä. Mutta luotan siihen, että liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin vakuuttelut autoilun kustannusten kevenemisestä pitävät. (ehkä olen tyhmä ja sinisilmäinen)

Nyt hahmoteltavien asioiden fokus on kymmenien vuosien päässä – ajassa jolloin monen auton arvioidaan kulkevan muilla kuin fossiilisilla polttoaineilla. Lisäksi liikenteen päästöt halutaan puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Aiheesta voi lukea lisää vaikkapa täältä: Valtioneuvoston selonteko kansallisesta energia- ja ilmastostrategiasta vuoteen 2030 (pdf) Suomen autokannan uudistaminen on selkein keino alhaisempiin päästöihin – ellei autoilua sitten rokoteta niin suurella kädellä, että siitä tehdään yksinkertaisesti liian kallista.

Lähdetään autoilun verotaakkaa säätämään miten tahansa, on äärimmäisen tärkeää, että mahdolliset muutokset tehdään huolella ja järkevällä siirtymäajalla. Esimerkiksi autokauppa ei saa kärsiä tai autoilun kulut kohota edes väliaikaisesti.

Mistä muuten tietää, että asia on yhteiskunnallisesti merkittävä? Siitä, että se noteerataan Aku Ankassa. Eräs palstalainen summaa ajatukset autojen verotussuunnitelmista ytimekkäästi: "Aku Ankka on täsmälleen oikea paikka hallituksen järjenjuoksulle." 

Ehkä näin, mutta annetaan suunnitelmille mahdollisuus. Liikenneministeriö kertoo liikenneverkon yhtiöittämisestä tarkemmin 19.1. – kuunnellaan ja keskustellaan.

On autoilijoiden etu, että näitä asioita käsitellään julkisesti, avoimesti ja laajalti pohtien.

Lue myös: Kommentti: Loppuuko autoilijan loputon kuppaaminen koskaan?

Julkaistu: 13.1.2017